امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

از مشاوره جنسی چه می دانید؟

فروید “بنیانگذار روانکاوی” فکر می کند که شخصیت از عقده های ادیپ فرد و خواسته های جنسی خفه شده ناشی می شود، که بر هویت، نفس و ابرقهرمان حاکم است.

با این حال، درمان مشاوره بهداشت روان معمولاً مربوط به علاقه یا تمایلات جنسی نیست.

حتی در این صورت ، صمیمیت یک بخش اساسی زندگی است خصوصاً صمیمیت جنسی.

وقتی علاقه جنسی و برانگیختگی باعث ایجاد روابط در روابط یا هویت می شود، ملاقات با یک متخصص جنسی ممکن است مفید باشد.

یک درمانگر جنسی می تواند به مراجعه کنندگان کمک کند تا بینش در مورد درایوهای اساسی و احساسات خود را درک کنند و از ماهیت جنسی خود احساس راحتی کنند.

رابطه جنسی درمانی تقریباً مانند سایر اشکال مشاوره در زمینه سلامت روان است زیرا نوعی گفتگوی درمانی است.

نوعی مشاوره در زمینه سلامت روان، از بسیاری از همان روشهای درمانی رفتاری شناختی استفاده می کند.

همکاری با یک متخصص روان درمانی می تواند به افراد در رفع نگرانی در مورد برانگیختگی و عملکرد جنسی کمک کند، که می تواند روابط جنسی را با همسران فعلی خود یا شرکای بالقوه بهبود بخشد.

مشاوره جنسی چیست ؟

وقتی به سن بلوغ می رسیم نیاز های جنسی ما همراه با اندام های جنسی مان رشد می کنند و برای جوابگویی صحیح به آن ها به آموزش هایی نیاز داریم.

در اغلب کشورها مدارس با گرفتن اجازه از والدین به بچه های ۹ سال به بالا با توجه به توانایی درک و فهم آنها آموزش هایی می دهند.

این آموزش ها در آغاز با آشنایی آنها با اندام های جنسی بدنشان و کاربرد آنها شروع می شود و با اصول صحیح و کاربردی حفاظت از این اندام ها و همچنین برقراری روابط درست و بی خطر ادامه می یابد.

سکس تراپی یا مشاوره جنسی در دهه ۱۹۶۰ آغاز شد، زمانی که پژوهشگران مسائل جنسی؛ ویلیام مسترز و ویرجینیا جانسون نشان دادند که ترکیبی از آموزش جنسی، ماساژ بدن و تکنیک‌های جنسی خاص ممکن است بسیاری از مشکلات جنسی را حل کند.

امروزه مشاوره جنسی ترکیبی از ایده‌های زوج درمانی مسترز و جانسون و تکنیک‌های معاصر است.

برخی مشکلات جنسی مانند انزال زودرس مستقل از رابطه هستند، اما بیشتر مسائلی که در جلسات مشاوره جنسی مطرح می‌شوند همزمان هم رابطه میان‌فردی و هم رابطه جنسی را دربرمی‌گیرند.

سکس درمانی چیست؟

غالباً در رابطه با مشاوره سنتی در زمینه بهداشت روان مورد استفاده قرار می گیرد ، سکس درمانی نیز به عنوان یک روش پیگیری درمانی استفاده می شود. مسائل با علاقه جنسی، برانگیختگی یا عملکرد بعضی اوقات منجر به نگرانی های جدی تر در مورد سلامت روان مانند اضطراب یا افسردگی می شود.

یک مشاور بهداشت روان ممکن است در طول دوره درمان، رابطه جنسی را توصیه کند وقتی که مشخص شود که پرداختن به نگرانی های جنسی ممکن است آرامش خاطر را فراهم کرده و از روابط زوجین سود ببرد.

با استفاده از تکنیک های بحث و گفتگو هدفمند، جلسات جنسی درمانی به موارد اساسی عاطفی می پردازد که ممکن است بر رویکرد و احساسات فرد نسبت به رابطه جنسی تأثیر بگذارد.

برای درمان مؤثر، صداقت و ارتباط صمیمانه بین مشتری و درمانگر الزامات اساسی است.

در حالی که بعضی اوقات رابطه جنسی درمانی به عنوان نوعی از مشاوره زوجین ارائه می شود، معمولاً به عنوان ابزاری برای کمک به آنها در غلبه بر مهارهای مرتبط با زندگی جنسی به افراد ارائه می شود.

یک مشاوره جنسی چه می کند؟

رابطه جنسی درمانی نوعی بحث درمانی است. در حالی که برخی از متخصصین رابطه جنسی، استفاده از جانشینان را برای برخوردهای جنسی تشویق می کنند، اما معمولاً توصیه نمی شود که همسر درمانی جایگزین شود.

هر شخصی که دارای مجوز باشد، می تواند مشاوره جنسی را ارائه دهد، از جمله روانشناسان، مشاوران دارای مجوز بهداشت روان، روانپزشکان و حتی مددکاران بالینی اجتماعی.

سکس تراپی مانند:

  • هویت جنسی
  • رفتار جنسی انحرافی
  • صمیمیت
  • ترس های جنسی
  • مقاربت دردناک
  • مشکل در رسیدن به ارگاسم
  • اعتیاد جنسی
  • پارافیلیا

رابطه جنسی ناسازگار چیست؟

بسیاری از افراد بحث در مورد جنسیت خود را هم استرس زا و هم ناراحت کننده می دانند. هدف درمانگر فراهم کردن محیط درمانی است که در آن مراجعه کننده بتواند در مورد مشکلات خود به صورت آشکار و صریح صحبت کند.

در این نوع سناریو، درمانگر می تواند نگرانی های جنسی را با روشی غیر تهدید آمیز برطرف کند.

انجام این کار به بیماران این فرصت را می دهد تا هویت جنسی خود را تدوین کنند، به رشد شخصی برسند و از طبیعت جنسی خود احساس راحتی بیشتری کنند.

موضوعاتی که در طول درمان به آن پرداخته شده شامل موارد دلبستگی، ترس از صمیمیت و اضطراب جنسی است.

نگرانی های جنسی یکی از دلایل اصلی مشکلات روابط است که اغلب منجر به بیگانگی و تنش در روابط شخصی می شود.

این مشکلات بعضی اوقات باعث می شود افراد به عنوان وسیله ای برای کاهش ناراحتی های جنسی، جدا شوند یا منزوی بمانند.

کار با یک مشاور جنسی به بیمار کمک می کند تا با آگاهی بیشتر از مسائل شخصی ، اضطراب و حتی ترس در ارتباط با هویت جنسی و شکل گیری روابط، مسائل شخصی خود را با رابطه جنسی کنار بگذارد.

اصول مشاوره و روان درمانی جنسی

مشاوره رابطه جنسی درمانی مانند هر شکل دیگری از بحث درمانی به این دلیل است که اصل راهنمایی آن محرمانه بودن است.

هدف از جلسه درمانی ارائه یک دیدگاه همدلی در مورد مشکلات فرد، ایجاد یک محیط محور بیمار است که بر توجه مثبت بی نظیر ، پذیرش و راهنمایی شخصی تأکید می کند تا به فرد کمک کند تا نگرانی های مربوط به رابطه جنسی و روابط صمیمی را بر طرف کند.

در طول جلسه درمانی جنسی، ممکن است درمانگر از ترکیبی از ابزارهای درمانی برای رفع نگرانی های فردی استفاده کند. این ابزارها شامل موارد زیر است:

  • درمان شناختی رفتاری
  • یکدلی، درک و شناخت
  • بازی نقش

توصیه ها و محدودیت های مشاوره جنسی

رابطه جنسی اغلب موضوعی تابو است، به ویژه در خانواده هایی که بسیار محافظه کار یا مذهبی هستند.

این ممکن است گاهی اوقات منجر به ایجاد یک رابطه ناسالم با رابطه جنسی، ایجاد تنش و اضطراب در ارتباط با موضوع جنسی شود.

غالباً، این اضطراب می تواند توانایی فرد در ایجاد رابطه جنسی سالم را مهار کند، که ممکن است تأثیر ماندگاری بر کیفیت زندگی و روابط طولانی مدت داشته باشد.

بنابراین، رابطه جنسی درمانی صرف نظر از پیشینه، تقریباً برای همه سود خواهد برد.

توانایی برقراری روابط جنسی سالم برای ایجاد صمیمیت اساسی است، و رابطه جنسی درمانی می تواند به مشتریان در رفع موانعی که ممکن است مانع از ایجاد آن دسته از روابط شود، کمک کند.

سکس درمانی برای هر کسی که به دلیل مشکل درتمایل یا عملکرد جنسی، کاهش کیفیت زندگی را تجربه کرده است ، توصیه می شود.

این شکل از مشاوره برای هر کسی که در روابط ناشی از رابطه جنسی بدون در نظر گرفتن سن، جنسیت یا پیشینه شخصی با مشکل روبرو شده است ایده آل است.

سکس درمانی اغلب به صورت کوتاه مدت انجام می شود، غالباً در رابطه با یا با استفاده از گفتگوی درمانی عمومی تر انجام می شود.

در حالی که رابطه جنسی درمانی ابزاری مفیدی برای پرداختن به مسائل مربوط به رابطه جنسی است، به عنوان تنها روش درمانی برای بحث در مورد سایر مشکلات که ممکن است در سلامتی شخصی از جمله استرس، اضطراب یا افسردگی یا سایر نگرانی هایی که معمولاً مورد توجه قرار می گیرند در نظر گرفته نشده است.

مشاوره جنسی چیست و چه زمانی به این مشاوره نیاز داریم ؟

مشاوره جنسی نوعی روان درمانی است که طی آن درمان از طریق صحبت کردن صورت می‌گیرد. از طریق مشاوره جنسی، شما می‌توانید در مورد عملکرد جنسی، احساس جنسی و صمیمیت هم به صورت فردی و هم همراه با همسر خود با مشاورتان صحبت کنید.

نتایج مشاوره جنسی چیست ؟

احتمالا شما در جلسه مشاوره درمانی خود، با شرح نگرانی‌های جنسی خاص خود آغاز خواهید کرد. مسائل جنسی می‌توانند پیچیده باشند و درمانگر شما می‌خواهد ایده روشنی از تمام عوامل دخیل در آن به دست آورد.

زمانی که مشاور شما وضعیت را درک کند، شروع به یافتن راه حل‌هایی برای رفع نگرانی هایتان خواهد کرد.

صحبت در مورد رابطه جنسی ممکن است در ابتدا ناخوشایند باشد. اما یک متخصص سکس تراپی، به خوبی می‌داند که چگونه شما را در وضعیت راحتی قرار دهد تا نگرانی‌هایتان را بیان کنید.

اگر در یک رابطه هستید، اغلب بسیار مفید است که شریک خود را در ملاقات با مشاور خود همراه کنید. شما و شریک‌تان ممکن است نیاز به انجام یک سری تمرینات داشته باشید، برای مثال:

  • تمرینات برقراری ارتباط با شریک زندگی خود
  • تکنیک‌های مایندفولنس و تمرکز بر احساساتتان هنگام رابطه جنسی
  • خواندن یا تماشای ویدئو‌های آموزشی درباره سلامت جنسی
  • تغییر نحوه تعامل با همسرتان از لحاظ جنسی و غیرجنسی

مشاوره جنسی معمولا کوتاه‌مدت است. برخی مسائل خیلی زود حل می‌شوند.

با این حال معمولا به چند جلسه مشاوره نیاز است.

همانطور که جلسات مشاوره پیش می‌روند، شما می‌توانید از تجربیات خانگی خود در شناسایی و اصلاح مشکلات کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که آموزش جنسی که شامل تماس فیزیکی است، بخشی از روش مشاوره جنسی نیست و مخالف اخلاق ارائه دهندگان خدمات درمانی دارای مجوز است.

نویسنده : مشاوره جنسی

سوالات متداول

۱ -

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*