امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

علائم خودنمائی – اختلال عریان گری چیست

اختلال عریان گری

اختلال عریان گری

علائم خودنمایی[۱] عبارتند از: فانتزی های تحریک جنسی شدید و مکرر، تمایل شدید به رابطه جنسی، یا رفتار هایی که حداقل در یک دوره شش ماهه می باشد و شامل نشان دادن اندام های تناسلی فرد به یک فرد ناشناس و غیرمشکوک است.

در برخی مواقع این فرد همراه با نمایش دادن بدن خودش یا هنگام تفکر فانتزی در مور نمایش دادن خودش، استمناء خواهد کرد. در صورتی که فرد چنین کاری انجام بدهد، معمولا هیچ گونه تلاشی برای داشتن یک رابطه جنسی با یک فرد ناآشنا نخواهد داشت.

اختلال عریان گری

در برخی از مواقع، فرد نسبت به کار خودش و تلاش خودش برای سورپرایز کردن یا وارد کردن شوک به یک فرد دیگر مطلع می باشد. در برخی از مواقع، فرد این فانتزی را خواهد داشت که یک فرد غریبه هم از نظر جنسی تحریک می شود.

معمولا این اختلال قبل از سن ۱۸ سالگی ایجاد می شود.

** توجه: این اختلال در DSM – ۵ به صورت “اختلال عریان گری[۲]” شناخته می شود.

نویسنده: استیو برسرت[۳]

آخرین به روز رسانی: ۸ سپتامبر ۲۰۱۸

[۱] Exhibitionism symptoms

[۲] exhibitionistic disorder

[۳] Steve Bressert, Ph.D.

ارسال نظرات

۶ دیدگاه برای “علائم خودنمائی – اختلال عریان گری چیست”

  1. سینا گفت:

    من ۳۴ ساله هستم و از نوجوانی عادت به لخت شدن و نشان دادن اندامم به جنس مخالف داشتم ،همیشه فکر میکردم کسی که من را لخت میبینه حتما خودش هم لذت میبره ار ابتدا شاید نه ولی بعدها متوجه شدم از لخت شدن و قافل گیر کردن دیگران لذت میبرم .

    • مشاور گفت:

      سلام به شما آقا سینا
      در این مسیر نیاز است که شما برای طی کردن روند درمانی به صورت حضوری به روان پزشک و روان درمانگر مراجعه داشته باشید این مشکل شما اختلال نمایشگری جنسی و یا عورت نمایی نام دارد .اختلال نمایشگری جنسی یا همان عورت نمایی یکی از اختلالات جنسی است که در آن فرد تمایل دارد که بدن و اندام‌های جنسی خود را در مکان‌های عمومی به نمایش بگذارد. این افراد با نشان دادن آلت خود به اشخاصی که انتظار این کار را ندارند، شدیدا به لحاظ جنسی تحریک می‌شوند. این تحریک و برانگیختگی در خیال پردازی‌ها، امیال یا رفتارهای فرد مشخص می‌شود.
      افراد مبتلا به اختلال نمایشگری جنسی میل مفرطی به نشان دادن آلت خود به غریبه‌ها دارند. این میل تحت کنترلشان نمی‌باشد و برای برانگیختگی جنسی آن‌ها لازم است.
      از رویکردهای دیگری چون روان درمانی تحلیلی در درمان استفاده می‌شود. ابتدا گذشته و کودکی فرد بررسی شده، سپس ریشه مشکلات برای فرد مبتلا توضیح داده می‌شود و از این طریق سعی خواهد شد تا فرد کنترل را در دست خود بگیرد. علاوه بر مداخله‌های روانشناختی، درمان‌های دارویی هم در این زمینه کاربرد دارند. مبتلایان به این اختلال می‌توانند با مراجعه به مراکز مشاوره اختلال‌های جنسی نسبت به درمان خود اقدام نمایند.

  2. ارش گفت:

    سلام ۲۳سالمه خیلی خیلی عاشق لخت شدن ونمایش گذاشتن بدن لختم مخصوصاچت تصویری به جنس مخالف وبیشترهمجنس خودم هسم ودیوونه واراینجورم که صدبرابررابطته بادخترعشق میکنم تمایل اونجوری هم به رابطته تواونلحضه بااون شخص ندارم فقط ازلذت اون لذت میبرم

  3. ارش گفت:

    هرشب کارم اینه ۵ساله ..روزبروزشدیدترمیشه حس وحالم به این کار..راههی هس بشه برگشت

    • ◄Responder► گفت:

      سلام. برای درمان می توانید به صورت مشاوره جنسی حضوری و تلفنی اقدام کنیدو لازم نیست بیشتر از این آسیب ببینید. ۰۲۱۲۲۲۴۷۱۰۰

پاسخی بگذارید

*