امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

دروغ های بزرگ تاریخ

دروغ های بزرگ تاریخ

دروغ های بزرگ تاریخ

می‌دانید که دروغ و دروغگویی یکی از رفتارهای ناپسندی است که هم در ادیان مختلف به آن اشاره شده و هم در مجالس و محفل‌های کوچک و بزرگ بارها درباره نکاتی منفی و ضایعات و خرابی‌هایی که ممکن است به بار آورد شنیده‌اید. دروغ می‌تواند در بسیاری از موارد ویرانگر بوده و یا فروپاشی بسیاری از مسائل بزرگ همراه باشد. در این مقاله می‌خوانید که یک دروغ می‌تواند چقدر در تصمیم‌گیری و یا روند زندگی اشخاص مختلف مهم باشد و در بسیاری از مواقع می‌تواند جان بسیاری از افراد بی‌گناه را بگیرد.

«بعضی از مردم زندگی راحت با دروغ را به زندگی تلخ پر از حقیقت ترجیح می‌دهند.» این جمله واقعا دروغ نیست، اما این راحتی گویا مقطعی باشد؛ قرار است روزی دروغ‌ها برملا شود. گاهی زود و گاهی دیر. شاید بتوان زن دوم را تا ابد پنهان کرد، اما دروغ‌های سیاسی و تاریخی آنچنان گریبانگیر می‌شوند که نمی‌توان به هیچ دالانی پناه برد که از شر انگشت‌های سبابه دور ماند. کم هم نبوده‌اند آنها که رسوا شده‌اند، اما گویی سیاست همان‌طور که مصونیت سیاسی می‌آورد، مجبور به مصون‌کردن عده‌ای که همان انگشت‌ها را به جان می‌خرند هم هست.

شاید هرگز محاکمه‌ای در کار نباشد و قضاوت تاریخ هم جز نچ‌نچ‌کردن نسل‌های بعد ارمغانی ندارد. روسیاهی آنچنان سیاه نخواهد بود که اختراعی جدید یا دروغی جدید تبدیل به روسفیدی نکندش. بخوانید این پنج تا را که جزو بزرگ‌ترین ننگ‌های بشر به‌شمار می‌روند.

316

به دروغت اعتراف کن

روزنامه‌نگار داریم تا روزنامه‌نگار و البته مطبوعه متبوع هم شرط است که آن هم آرزوست. ماجرای دروغ بزرگ بیل کلینتون را یک روزنامه‌نگار باز کرد که البته در تاریخ مطبوعات ایالات متحده اولین بار نبود. برملاشدن رسوایی بزرگ واترگیت هم دست‌پخت همین همکاران گرام بود. سمت دراج، همان دوست عزیزمان خبری را در ژانویه ۱۹۹۸ به چاپ رساند که وقوع یک رسوایی تاریخی را نوید می‌داد. او مدعی شد بیل کلینتون با یکی از کارمندان کاخ سفید به نام مونیکا لوینسکی رابطه نامشروع داشته و ماجرای کابوس‌وار رئیس جمهور را کلید زد. کلینتون بدون معطلی ماجرا را در رسانه‌های جمعی تکذیب کرد و حتی مت دراج را به اقامه دعوی علیهش تهدید کرد. بسیار خب؛ همه چیز در دادگاه مشخص شود بهتر است. بیل کلینتون در دادگاه حاضر شد و باز هم ماجرا را انکار کرد که البته نقش پررنگ وکلای گردن کلفت و رده بالا را، در ماجرا جا بیندازید. اما بهتر است درباره برملاشدن شهادت دروغ کلینتون در دادگاه بدانید.

بعد از ماجرا، یکی از کارکنان فرمانداری آرکانزاس به نام خانم پائولا جونز مدعی شد کلینتون با او نیز قصد برقراری رابطه نامشروع داشته. به این شکل خانم لیندا تریپ یکی از منشی‌های کاخ سفید به دادگاه احضار شد و موظف شد تمام مکالمات تلفظی ضبط شده کاخ را در اختیار دادگاه قرار دهد. این مکالمات همه چیز را آشکارا به اثبات رساند و کلینتون را در دادگاه محکوم کرد؛ با آن هم با دو اتهام. اولی هتک حرمت و تخطی از سوگند ریاست جمهوری ایالات متحده و دومی دروغ‌گویی به دادگاه و مردم آمریکا.

316

کدام یک دروغگو هستند؛ داروین یا داوسون؟

بعد از نظریه تکامل چارلز داروین که خودش به اندازه کافی بحث‌برانگیز است و شبهات فراوان در خود دارد، دیرینه‌شناسی به نام چارلز داوسون مدعی شد اسکلت جمجمه‌ای را در انگلستان کشف کرده که متعلق به نوعی از انسان اولیه است که به Piltdown معروف است. این اتفاق در ۱۹۱۰ روی داد و غوغایی به پا کرد که شروع به کارکردن شتاب‌دهنده ذرات که قرار است نظریه «بیگ بنگ» را به اثبات برساند، در مقابلش هیچ است. بحث‌هایی در محافل علمی به پا شد که واقعیت ماجرا را زیر سوال می‌برد.دروغ های بزرگ تاریخ

به همین خاطر جمجمه به دیرینه‌شناس باسابقه‌ای به نام آرتور اسمیت و ودوارد واگذار شد تا او روی صحت و سقم ماجرا تحقیق کند. بعد از مدتی او جواب تمام شبهات را با این عبارت داد: دروغ بزرگ. بعد از تحقیقات وسیعی که تا دهه ۱۹۵۰ طول کشید، اعلام شد این جمجمه متعلق به نوعی اوران گوتان است که در شرایط خاص و تحت فشارهای جانبی قدری تغییر شکل داده و قدمت آن هم به بیش از ۶۰۰ سال نمی‌رسد. نظریه داروین دوباره غبارآلود شد و داوسون هم کلاهبردار معرفی شد. اما نام دروغگوی دیگری هم در این داستان گمانه‌زنی می‌شود؛ شخصی به نام مارتین هینتون که یک موزه‌دار کهنه‌کار بود و جمجمه مذکور در موزه او آرمیده بود.

316

به جنایات، دروغ را هم اضافه کنید

شروع جنگ جهانی دوم در سپتامبر ۱۹۳۹ با حمله ارتش نازی به لهستان بود. ۱۱ تیپ زرهی ارتش آلمان ظرف چند ساعت وارد خاک لهستان شدند و به راحتی در برابر یک تیپ زرهی ارتش لهستان صف‌آرایی کردند و لهستان تصرف شد. با ورود ارتش سرخ شوروی و ارتش اسلواکی، جنگ جهانی دوم شروع شد.

اولین سوال این است که دلیل حمله همه‌جانبه ارتش نازی به خاک لهستان چه بوده. آدولف هیتلر مدعی بود لهستان تمامیت ارضی آلمان را نقض کرده و وارد خاک آلمان شده بود. این ادعا سراسر دروغ بود. هیچ سندی بر ادعای هیتلر وجود ندارد و به دست نیامده.

316

ما غافلگیر شدیم

ماجرای بمباران پرل هاربر توسط ارتش امپراتوری ژاپن هم در نوع خود جالب است. برای ورود به جنگ بدون شک بهانه‌هایی لازم است و پرل هاربر هم بهانه ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم بود. آنها مدعی شدند ارتش ژاپن به پایگاه دریایی ایالات متحده در هاوایی که به همان پرل هاربر معروف است، حمله کرده و سال ۱۹۴۱ را به همین بهانه به سال ورود ایالات متحده به جنگ جهانی نام‌گذاری کرد.

وقتی شروع یک جنگ با دروغ همراه باشد، دیگر نمی‌توان خرده گرفت که چرا کشورهای دیگر با دروغ‌های بی‌سروتهشان آتش جنگ را هیزم‌ریزی می‌کنند. روزولت، رئیس جمهور وقت ایالات متحده مدعی بود ژاپن در یک حمله غافلگیرکننده به مواضع آنها دست‌درازی کرده و هیچ نشانی از این حمله، قبل از وقوع آن وجود نداشته.دروغ های تاریخ

بعدها مشخص شد پرل هاربر یک دسیسه برنامه‌ریزی شده توسط سازمان اطلاعات نیروی دریایی آمریکا بوده. سکوت رادیویی مشکوک سازمان اطلاعات و خودداری آنها از فرستادن پیام‌هایی که توسط آنها رمزگشایی شده بود، فاجعه پرل هاربر را به وجود آورد و این به آن معناست که هیچ غافلگیری در کار نبوده و سازمان اطلاعات نیروی دریایی حتی رمزهایی را که از بی‌سیم‌های ارتش ژاپن شنود کرده بود، کشف رمز کرده، اما با سکوت رادیویی‌اش نیروهای نظامی مستقر در پرل هاربر را بی‌خبر گذاشته.

316

… و اما عراق

۲۰ مارس ۲۰۰۳ تاریخی است که ارتش آمریکا بر سر مردم عراق خراب شد. شخصا خسته شدم از این همه دروغ که به ایالات متحده برمی‌گردد. خودتان در یک سرچ مختصر اینترنتی خواهید دید که انتخاب این آیکون سیاه‌نمایی اغراق شده علیه آمریکا نیست و اگر با واژه Historical lies به سرچ بپردازید، متوجه می‌شوید بسیاری از این دروغ‌ها و عوام‌فریبی‌ها مربوط به آمریکا و سیاست یک قرن گذشته آن است. جنگ عراق با استناد به مدارکی شروع شد که سیا جمع‌آوری کرده بود و از وجود سلاح‌‌های بیولوژیک در عراق خبر می‌داد.دروغ های بزرگ

این اسناد آن‌قدر قرص و محکم می‌نمود که حتی محل دقیق انبارکردن سلاح‌ها هم مشخص بود. البته حمله به عراق از همان ابتدا هم نام دیگری داشت که بهانه حمله را کمی زیر سوال می‌برد؛ عملیات آزادی عراق. اسناد دیگری که آمریکا به آنها متوسل شد، چند عکس بی‌کیفیت از تریلرهایی بود که سلاح بیولوژیک حمل می‌کردند، اما اثبات این‌که این عکس‌ها خبر از سلاح می‌دهد، به خودی خود کار سختی بود. چندی پیش هم که آمریکایی‌ها خیلی واضح به نبودن سند محکم و قابل قبول مبنی بر وجود سلاح بیولوژیک در عراق اعتراف کردند.

منبع: مقالات کانون مشاوران ایران

بازدید:۳۸۹۵۶۲

رتبه مقاله درگوگل:3-Stars

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*