امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

بررسی سکس درمانی

امروزه زوجین زیادی دارای برنامه های شلوغی هستند و در زمینه داشتن یک رابطه جنسی مناسب مشکلاتی دارند و به همین دلیل پشت سر گذاشتن دوره های زمانی بدون داشتن عشق ورزی، یک مورد عادی می باشد.

ولی در صورتی که شما به صورت مزمن و شدیدی هیچ نوع علاقه ای به رابطه جنسی نداشته باشید – به دلایل عاطفی یا فیزیکی – می توانید به سکس درمانی مراجعه کنید.

امروزه مراجعه به درمان برای رفع مشکلات جنسی به یک مورد پذیرفته شده اجتماعی تبدیل شده است، ولی برای برخی از افراد، همچنان صحبت کردن در رابطه با مسائل مربوط به حوزه آمیزش با متخصصان، به آسانی امکانپذیر نمی باشد.

الکساندر مایلز، ام اس دبیلیو[۱]، به عنوان درمانگر جنسی در بیمارستان مک لین در بلمونت، ماساچوست، و درمانگر شخصی معتقد است که “شاید افراد زیادی وجود داشته باشند که می توانند از این درمان استفاده کنند، ولی به دلیل خجالت زدگی به درمان مراجعه نمی کنند.

این افراد ممکن است که چندین سال با یک درد یا یک نارضایتی غیرالزامی زندگی کنند.”

تصمیم گیری در مورد مراجعه به سکس درمانی

قبل از اینکه در مورد مراجعه به یک درمانگر جنسی تصمیم گیری کنید، یک زمانی را صرف بررسی این موضوع کنید که آیا شما واقعا به درمان نیاز دارید. مایلز و سایر درمانگران به شما توصیه می کنند که :

حتما به پزشک مراجعه کنید، به خصوص در صورتی که مشکل شما ماهیتا یک مشکل فیزیکی باشد. متخصصان بیماری های زنان یا اورولوژیست[۲]ها (متخصص بیماریهای دستگاه ادرار) می توانند بیماری های ایجاد شده به دلیل بیماری، مسن شدن یا شرایط متابولیکی و عدم توازنهای هورمونی را تشخیص بدهند.

بر اساس اظهار نظرهای جودی سیفیر[۳]، به عنوان درمانگر جنسی مجاز و متخصص بالینی در دانشگاه رایت استیت در دیتون[۴]، اوهایو، داروهای تجویز شده، داروهای تجویز نشده، الکل و سیگار کشیدن می توانند بر روی عملکرد جنسی تاثیرگذار باشند.

مطالعات بیشتری در رابطه با تمایلات جنسی انجام بدهید. برخلاف پذیرش عمومی که امروزه در مورد موضوعات مربوط به تمایلات جنسی وجود دارد، اکثر افراد شناخت محدوی نسبت به بدنهای خودشان و عملکرد جنسی خودشان دارند.

کتابهای اطلاعاتی و خود کمکی و ویدئوهای آموزشی جنسی، که در سطح گسترده ای در دسترس هستند، می توانند کاملا مفید باشند. داشتن اطلاعات مناسب به شما کمک خواهد کرد تا در مورد نیاز واقعی خودتان به درمان تصمیم گیری کنید؛ در واقع برخی از افراد مشکلات خودشان را می توانند از طریق راهنماهای خود کمکی رفع بکنند.

در سکس درمانی چه اتفاقی صورت می گیرد

اکثر افراد بعد از عدم دستیابی به نتایج مناسب در طول روان شناسی شخصی، به سکس درمانی مراجعه می کنند تا مشکلات جنسیشان را رفع کنند. مسترز و جانسون[۵] ، به عنوان پیشگامان سکس درمانی، قبل از دهه ۱۹۵۰ کشف کردند که صحبت کردن به تنهایی نمی تواند مشکلات جنسی درمانجوها را رفع کند.

مایلز معتقد است که “مورد بدیهی که وجود دارد عبارت از این است که شما با بدن فرد برخورد دارید، بنابراین شما نمی توانید در مورد احساس خودتان صحبت کنید؛

همچنین شما باید بر روی سطح فیزیکی هم کار کنید”. معمولا سکس درمانی یک سری از مشکلات عاطفی را بررسی می کند که مربوط به مشکلات جنسی و تکنیک های رفتاری مورد استفاده برای درمان علائم فیزیکی می باشد.

این تکنیک های رفتاری شامل تمرینات فیزیکی می باشد که خود درمانجوها در خارج از مجموعه های درمانی انجام می دهند. مایلز تاکید کرده است که “در دفتر درمانگر، هیچ گونه اتفاقی در مورد ماهیت جنسی یا فیزیکی صورت نمی گیرد”.

(درمانگران جنسی نباید در مورد بدل های جنسی که در روابط جنسی درمانجوها مورد استفاده قرار می گیرد، دچار سردرگمی شوند. آنها فقط در وضعیت های خاص مجاز هستند و به دلیل AIDS کمتر مورد استفاده قرار می گیرند)

یکی از تکنیک های رایجی که در درمان اکثر مشکلات جنسی مورد استفاده قرار گرفته می شود، عبارت از تمرکز حسی می باشد، به نحوی که زوجین در هنگام در آغوش گرفتن یکدیگر یا پیام دادن به یکدیگر، و بدون تماس جنسی از آن استفاده می کنند.

هدف از اینکار کمک به زوجین برای یادگیری نحوه ارائه و پذیرش لذت و احساس امن بودن در کنار یکدیگر می باشد. همزمان با اینکه زوجین اعتماد بیشتری به یکدیگر پیدا می کنند، آنها می توانند تا مرحله تحریک اندام های جنسی هم پیش بروند.

اکثر زوجین در نتیجه انجام دادن این کار، روش های جدیدی را برای تجربه کردن لذت هایی غیر از لذت آمیزش جنسی را تجربه می کنند.

دنیس سورگوء[۶]، به عنوان درمانگر جنسی در برنامه خدمات رفتاری هنری فورد در وست بلومفیلد[۷]، میشیگان معتقد است که “برخی از بیماران من به این نتیجه می رسند که آنها در نتیجه درمان، به عاشق های بهتری تبدیل می شوند”.

سایر روش های درمانی مشکلات خاصی را درمان می کنند که برای مثال می توان به عدم توانایی زنان برای دستیابی به ارگاسم و مشکلات نعوظی مردان اشاره کرد. محققان گزارش کرده اند که معمولا نارضایتی های رایج، همانند موارد بیان شده، می توانند ا در طول دو ماه تا یک سال درمان رفع شوند.

انجام دادن این روش ها در اغلب موارد منجر به ایجاد احساسات قوی می شود که از طریق روان درمانی بررسی می شوند.

افرادی که آسیب جنسی را تجربه کرده اند و یا در مورد هویت جنسی دچار سردرگمی هستند، ممکن است نیاز داشته باشند که مدت زمان بیشتری را صرف احساسات خودشان بکنند. برای زوجین، که اکثریت درمانجوها را تشکیل می دهند، بیشتر بر روی ارتباط موجود و ایجاد رابطه صمیمی تر تمرکز صورت می گیرد.

پیدا کردن یک درمانگر

در زمانی که به دنبال پیدا کردن یک درمانگر جنسی هستید، پیدا کردن درمانگری که گواهی نامه ها و تخصص های لازم را در این حوزه بسیار حساس داشته باشد، اهمیت زیادی دارد.

یک درمانگر جنسی می تواند یک روان درمانگر (به عنوان یک مددکار اجتماعی، روان شناس، روان پزشک، مراقب روانی مجاز) باتجربه ای باشد که در یک برنامه قابل اطمینان و مشهور، همانند برنامه هایی که از طریق موسسات یا بیمارستانهای آموزشی ارائه می شوند، آموزش مناسبی را در زمینه سکس درمانی دیده باشد.

این برنامه ها شامل راهنماهایی در زمینه آناتومی جنسی و تولید مثل و روش های درمانی می باشد. سایر موضوعاتی که در این برنامه ها مورد بحث قرار می گیرند شامل سوء استفاده جنسی، مشکلات مربوط به جنسیت و عوامل اجتماعی – فرهنگی در ارزشها و رفتارهای جنسی می باشند.

درمانگران جنسی می توانند از طریق انجمن آمریکایی مربوط به آموزش دهنده ها، مشاوران و درمانگران جنسی[۸] (AASECT)، مجوزهای مورد نیاز را به دست بیاورند. درمانگران مجاز باید الزامات شدیدی را رعایت کنند و از اصول اخلاقی سرسختانه و دقیق پیروی کنند.

شما می توانید از طریق AASECT و سایر سازمانهای تخصصی، همانند انجمن ملی مددکاران اجتماعی[۹] و انجمن روان شناسی آمریکا[۱۰]، اطلاعات مناسب را در مورد درمانگران جنسی به دست بیاورید. همچنین شما می توانید با پزشک مراقب اصلی، متخصص زنان، اورولوژیست یا درمانگر مشورت کنید و درمانگر جنسی مناسبی را پیدا کنید.

درمانگر مناسب

در جستجو کردن درمانگر جنسی، پیدا کردن شخص مورد اعتماد، مورد احترام، و شخصی که ارزشهای مشابهی با ارزشهای شما دارد، اهمیت زیادی دارد. از پرسیدن سوالات مربوط به پس زمینه درمانگر، گرایشات فلسفی و تجربه وی در مورد بیمارانی که مشکلات شما را داشته اند، هیچگونه ترسی نداشته باشید.

جینا اگدن[۱۱]، به عنوان یک درمانگر مجاز جنسی در کمبریج، ماساچوست و نویسنده کتاب “زنانی که رابطه جنسی را دوست دارند[۱۲]“، معتقد است که درمانگر جنسی تاثیر زیادی دارد، چرا که “افراد بسیار محدودی وجود دارند که شما می تواید در مورد مشکلات جنسی خودتان با آنها صحبت بکنید”

. وی هشدار می دهد که نباید به درمانگران جنسی مراجعه کرد که ایده مشخصی و ثابتی در مورد واکنش جنسی افراد دارند. مایلز با ایده وی موافق می باشد و بیان کرده است که “رابطه جنسی همانند یک تجربه ذهنی و غیرعینی می باشد. شما نمی توانید عقاید خودتان را به بیمار تحمیل کنید.”

در صورتی که درمانگر به صورت وسواسی یک مورد خاصی یا یک روش خاصی را مورد تاکید قرار می دهد و یا اینکه در طول درمان بیمار را لخت می کند، سریعا روش درمانی خودتان را متوقف کنید. سیفیر، به عنوان مسول سابق AASECT ادعا می کند که “سکس درمانی یک گفتار درمانی محض است. نباید هیچ مورد “نمایش دادن و گفتن” در طول درمان مورد استفاده قرار بگیرد.”

بر اساس عقیده دنیس سورگوئه، امروزه اکثر درمانگران “وضعیت کلی فرد را می بینند و سعی می کنند به زنان و مردان کمک کنند تا معنای عشق بازی را مجددا تعریف کنند و تغییر بدهند.” تاثیرات مربوط به مسن شدن یا مشکلات فیزیکی “به این معنا نمی باشد که زوجین نمی توانند لذت را تجربه کنند و با یکدیگر رابطه جنسی داشته باشند”.

نویسنده: امی بلاوز[۱۳]

آخرین به روز رسانی: ۸ اکتبر ۲۰۱۸

[۱] Alexandra Myles, MSW

[۲] gynecologist or urologist

[۳] Judy Seifer, Ph.D.

[۴] gynecologist or urologist

[۵] Masters & Johnson

[۶] Dennis Sugrue, Ph.D.

[۷] Henry Ford Behavioral Services Program in West Bloomfield

[۸] the American Association of Sex Educators, Counselors, and Therapists

[۹] National Association of Social Workers

[۱۰] the American Psychological Association

[۱۱] Gina Ogden

[۱۲] Women Who Love Sex

[۱۳] Amy Bellows, Ph.D.

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*