امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

آیا من مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته ایم؟

یک سوال معمولی که یک فرد از متخصص روانشناسی می تواند بپرسد، عبارت از این است که : “تا جایی که به یاد می آورم، من سعی کرده ام که از هر چیزی که در اطرافم قرار دارد، قطع ارتباط بکنم.

من همواره به دلیل افکار پوچی که در مدرسه سراغم می آمدند و عدم توجه با مشکلاتی مواجه می شدم و نمی توانستم چیزی از کلاس به یاد بیاورم.

حتی والدین من هم به من توجه نمی کردند. از سن ۱۳ سالگی، من مصرف ماری جوانا را شروع کردم، و بعد از آن انواع مواد را تجربه کردم. تا زمانی که ۱۸ ساله شوم، من به هروئین هم اعتیاد پیدا کرده بودم.

من الان ۲۸ ساله ام، و انواع موادی را که کودکان مورد سوء استفاده قرار گرفته مصرف می کنند را  تجربه کرده ام. قبل از اینکه به درمان مراجعه کنم، حتی برخی از آنها را به یاد نمی آوردم.

من چیزهای زیادی در مورد دوران کودکی ام به یاد نمی آورم، بنابراین، آیا من به عنوان یک کودک مورد تعرض جنسی قرار گرفته ام؟” این مورد و سایر سوالات مربوط به سوء استفاده جنسی در دوران کودکی، در ادامه پاسخ داده می شوند.

مورد اول عبارت از این است که پرسیدن چنین سوالاتی هیچ گونه اشکالی ندارد. سوء استفاده جنسی در دوران کودکی یکی از بدترین و زشت ترین تجارب موجود در جامعه ما (جامعه ایالات متحده و بیشتر کشورهای غربی) می باشد.

اندازه گیری دقیق میزان رواج سوء استفاده جنسی از کودکان به راحتی امکان پذیر نمی باشد – و متاسفانه بیش از حد رواج دارد و در موارد کمتری به صورت شفاف در مورد آنها صحبت شده است.

مطرح کردن موارد مربوط به سوء استفاده جنسی قرار گرفتن به عنوان یک کودک، به شجاعت زیادی نیاز دارد، ولی می تواند منجر به بهبود وضعیت فرد شود.

همچنین این موضوع واقعیت دارد که سوء استفاده جنسی از کودک، به طور نامناسبی در افراد معتاد به موادی همانند مت[۱] و هروئین بالا می باشد.

علاوه بر این، در افرادی که به رابطه جنسی اعتیاد پیدا کردند و از رابطه جنسی تنفر دارند، و همچنین افرادی که به اعتیاد غذایی و سایر اختلال هایی تغذیه ای دچار شده اند، میزان این سوء استفاده بالاتر می باشد.

الگوی مربوط به تلاش برای عدم ارتباط با جهان پیرامون، که به عنوان جدایی شناخته می شود، در بین افراد تجربه کننده سوء استفاده جنسی در دوران کودکی رایج می باشد.

برخی از افرادی که مورد سوء استفاده قرار گرفته اند، برای چندین سال یا حتی چندین دهه سوء استفاده را فراموش می کنند، و فقط در دوران بزرگسالی و برخی مواقع در طول دوره درمان به یاد می آورند.

همچنین این واقعیت که شما نمی توانید موارد زیادی را از دوران کودکی تان به یاد بیاورید، می تواند به دلیل قرار گرفته شما در معرض اتفاق آسیب زا در دوران کودکی باشد – به همین دلیل، در برخی مواقع انجام دادن یک کاری برای شما بیش از حد سخت می شود.

سوء استفاده جنسی در دوران کودکی یکی از این آسیب ها می تواند باشد، ولی موارد متعدد دیگری هم وجود دارند که می توانند اثرات مشابهی داشته باشند که برای مثال می توان مشاهده کردن خشونت یا مرگ، مورد سوء استفاده فیزیکی یا عاطفی قرار گرفتن یا تجربه کردن یک تصادف، آسیب یا بیماری جدی را نام برد.

ولی برخلاف این واقعیت که ممکن است بخشی از تجربه شما با تجارب صورت گرفته در اغلب موارد سوء استفاده جنسی مشابه باشد، این بدان معنا نمی باشد که شما به صورت واقعی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اید.

هر چند که عدم یادآوری تجارب دوران کودکی ناامید کننده می باشد، ولی تلاش برای مشخص کردن سوء استفاده جنسی در مورد شما و با استفاده از شواهد محسوس و متقن، می تواند منجر به ایجاد آسیب بیشتری برای شما شود.

شواهد محسوس می تواند شامل یادآوری تجارب ملموس و غیرمتناسب شما به عنوان یک کودک باشد، یا شخصی به شما بگوید که شما مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اید، و یا اینکه شخص دیگری پیش شما بیاید و به شما در رابطه با مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتن خودش در موقعیتی شبیه به موقعیت شما صحبت بکند.

این شخص می تواند یک بردار یا خواهر و یا یک فرد بالغی باشد که یک قدرتی بر روی شما داشته است – همانند یک معلم یا مربی – و به دلیل سوء استفاده جنسی کردن از کودکان تحت مراقبت خودش، به عنوان یک فرد گناهکاری شناخته شود.

حتی در این شرایط هم، در صورتی که شما نسبت به صورت گرفتن سوء استفاده جنسی مطمئن نباشید، ممکن است که در واقعیت چنین موردی بر روی شما صورت نگرفته باشد.

سایر شرایط روانشناختی هم می توانند منجر به از دست دادن خاطرات شوند، بنابراین سعی نکنید که به صورت فوری یک نتیجه گیری داشته باشید.

در صورتی که شما آمادگی مناسبی برای فهمیدن دلیل مشکلات خودتان داشته باشید، در  آن صورت است که می توانید به دنبال ترک موادی باشید که برای یک بار یا یک دوره طولانی مصرف کرده اید، و همچنین برای درمان مشکلات روان شناختی تان به درمان مراجعه کنید.

در صورتی که احساس می کنید چنین توانایی دارید، در رابطه با بهترین برنامه درمانی با پزشک خودتان صحبت کنید. همچنین در صورتی که آمادگی مناسبی نداشته باشید، با مرکز مشاوره تماس بگیرد و تا زمانی که احساس مناسبی داشته باشید، از مشاوره های آن استفاده کنید.

امیدواریم که در طول درمان خودتان موفق باشید. زنان و مردان زیادی وجود دارند که از اعتیاد خودشان و از سوء استفاده جنسی در دوران کودکی بهبود پیدا کرده اند و یک زندگی شاد و کاملی را دارند.

نویسنده: الیزابت هارتنی[۲] – ویرایش شده توسط: استون گنز[۳]

آخرین به روز رسانی: ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۷

[۱] Meth

[۲] Elizabeth Hartney, PhD

[۳] Steven Gans, MD

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*