امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

آیا امکان ایجاد تاخیر در پریود وجود دارد؟ حقایق و افسانه ها

آیا امکان ایجاد تاخیر در پریود وجود دارد ؟

آیا امکان ایجاد تاخیر در پریود وجود دارد ؟

در حالی که همه ما مطلع هستیم که پریودها بخش سالم و نرمالی از زندگی یک زن می باشند، ولی ممکن است در برخی مواقع نسبت به صورت گرفتن آن در زمان نامناسب نگران باشید.

شاید شما برای تعطیلات برنامه ریزی کرده باشید، یا در مورد پوشیدن لباس دارای رنگ روش نگران باشید. همچنین ممکن است که شما در برخی موقعیت ها بخواهید که پریود خودتان را به تاخیر بیاندازید.

در واقع هیچ نوع معیار مشخصی وجود ندارد که با استفاده از آن بتوانید از پزشک خودتان بخواهید که در به تاخیر انداختن پریود شما کمک کند.

این کار امکان پذیر است و پزشک شما می تواند به شما کمک کند، ولی تاخیر موفق آن تضمین شده نمی باشد و همچنین همه گزینه ها برای شما مناسب نمی باشند.

اولین سوال مطرح در این زمینه، دلیل شما برای تاخیر انداختن پریود و طول مدتی است که می خواهید پریودتان را با تاخیر بیاندازید؟ آیا شما می خواهید که برای یک دوره پریود خودتان را متوقف کنید و یا اینکه می خواهید به صورت کلی پریود خودتان را متوقف کنید؟

انجام دادن تشخیص دارای اهمیت زیادی می باشد، چرا که بهترین دوره اقدام برای شما را تغییر می دهند.

در صورتی که داشتن یک پریود به دلیل درد آن یا از دست دادن خون زیاد غیرقابل تحمل باشد، در این صورت نباید پریود خودتان را به تاخیر بیاندازید: این یک مورد غیر نرمالی می باشد و شما باید با پزشک خودتان مشورت کنید و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در صورتی که فقط می خواهید قاعدگی را با تاخیر بیاندازید، یا اینکه می خواهید از صورت گرفتن آن در یک ماه خاص جلوگیری کنید، یک سری گزینه هایی در اختیار شما قرار دارند. استفاده نکردن از این روش ها بدون مشورت اولیه با پزشک اهمیت زیادی دارد.

آیا مصرف داروها به دنبال هم یکی از گزینه های در دسترس شما می باشد؟

معمولا داروهای جلوگیری از بارداری زبانی ترکیب شده به مدت ۲۱ روز استفاده می شوند و بعد از آن هفت روز دارو مصرف نمی شود و در طول این هفت روز شما می توانید خونریزی را تجربه کنید.

این خونریزی در واقع همان پریود نمی باشد.

هورمون های موجود در دارو و در حین مصرف آن منجر به نگه داشتن پوشش رحم می شوند، و زمانی که سطح هورمون ها در طول هفت روز که دارو مصرف نمی کنید، کاهش می یابد و بدن شما خون را خارج می کند.

میزان خونریزی ایجاد شده در دوره ها کمتر از خونریزی ایجاد شده در یک پریود واقعی می باشد، چرا که هورمون ها منجر به پیشگیری از غلیظ شدن پوشش رحمی می شوند.

این امکان وجود دارد که داروهای خودتان را پشت سر هم بخورید، به این معنا که شما به محض تمام کردن یک بسته دارو، یک بسته داروی جدیدی را مصرف کنید و این کار بدون هفت روز توقف صورت بگیرد. انجام دادن اینکار، تا زمان کامل شدن بسته داروی بعدی، منجر به تاخیر انداختن پریود شما می شود.

آیا مصرف داروهای پیشگیری ترکیبی به صورت پشت سر هم ایمن می باشد؟

در حالت کلی، مصرف کردن دارو به این روش ایمن می باشد، با این وجود شما همواره باید با پزشکی که داروی شما را تجویز کرده است مشورت کنید تا مطمئن شوید که این قرص برای شما مناسب می باشد.

ممکن است برخی از زنان بخواهند که به صورت نامحدودی از این داروها استفاده کنند؛

در حالیکه هیچ نوع مدرکی برای ناایمن بودن این کار وجود ندارد، ولی همچنین نمی توان گفت که این کار ایمن می باشد.

در حالت کلی و جز در شرایطی که مورد دیگری توصیه شود، شما باید در طول سال حداقل ۲ تا ۳ بار خونریزی داشته باشید تا لایه رحمی شما خونریزی کند.

بررسی کردن نوع قرصی که شما مصرف می کنید، اهمیت زیادی دارد چرا که برخی از قرص ها دارای هورمون های مختلفی در هر قرص می باشند.

این داروها به عنوان داروهای مرحله ای شناخته می شوند و امکان مصرف پشت سر هم این داروها وجود ندارد.

در صورتی که شما فقط داروی پروژسترون را مصرف کنید، که همچنین به عنوان داروی کوچک شناخته می شود، در این صورت این دارو در طول همه روزهای مربوط به یک ماه و بدون وقفه مصرف خواهد شد. امکان به تاخیر انداختن پریود با استفاده از این دارو وجود ندارد.

من داروی پیشگری ترکیبی را مصرف نمی کند – چه گزینه هایی در اختیار دارم؟

نورتیسترون عبرات از یک دارویی می باشد که یک پروژستوژن ترکیبی می باشد و شبیه هورمون پروژسترون می باشد که به صورت طبیعی در بدن ما شکل می گیرد.

در صورتی که بخواهید پریود خودتان را با تاخیر بیاندازید، این امکان وجود دارد که سه روز نورتیسترون را مصرف کرد و بعد از آن دچار پریود شد.

پزشک شما سه نوع قرص در طول هر روز را به شما تجویز خواهد کرد که باید تا ۲۰ روز بخورید و در نتیجه پریود شما به همین اندازه به تاخیر خواهد افتاد. شما مابین روز دوم و چهارم بعد از متوقف کردن مصرف دارو، دچار خونریزی خواهید شد.

پروژسترون منجر به پایدار ماندن پوشش رحمی شما می شود. در چرخه قاعدگی، سطح پروژسترون کاهش خواهد یافت و این امر منجر به خونریزی پوشش رحمی شما و صورت گرفتن پریود شما خواهد شد.

در صورتی که پروژسترون یا یک مورد معادل آن همانند نورتیسترون به صورت مستمری مصرف شود، هیچ کاهش ناگهانی در سطوح موجود ایجاد نخواهد شد که منجر به خونریزی شود، به همین دلیل پوشش رحمی شما ثابت خواهد ماند و شما دچار پریود نخواهید شد.

نورتیسترون یک پیشگیری کننده نمی باشد، و شما در حین مصرف آن همچنان نیاز خواهید داشت که به یک روش دیگری، همانند استفاده از کاندوم، از خودتان محافظت کنید تا از بارداری اجتناب کنید.

آیا امکان ایجاد تاخیر در پریود وجود دارد ؟

آیا امکان ایجاد تاخیر در پریود وجود دارد ؟

افراد معتقد هستند که تاخیر در پریود یک مورد غیرطبیعی می باشد – آیا این روش ایمن می باشد یا غیر ایمن است؟

برخی از ما به صورت طبیعی یک سری دوره هایی در زندگی خودمان خواهیم داشت که دارای پریودهای ماهیانه منظمی نباشیم، همانند زمانی که باردار هستیم یا در دوره شیردهی به نوزاد خودمان هستیم.

یک سری تفاوت های ضروری و محدودی ما بین این موارد و متوقف کردن مصنوعی پریود وجود دارد.

زمانی که داروی پیشگیری ترکیبی برای اولین بار طراحی شد، ایجاد کنندگان آن می خواستند تا پریود طبیعی یک زن را به حداقل برسانند و به همین دلیل است که هفت روز توقف برای صورت گرفتن خون ریزی در نظر گرفته شده بود.

با این وجود، همانطور که در بالا هم بیان شد، به جز در مواردی که توسط پزشک توصیه شده باشد، در حالت عادی شما باید در طول یک سال ۲ تا ۳ بار خونریزی داشته باشید تا پوسته رحمی شما دچار خونریزی شود.

در آخر باید بگوییم که ما نسبت به تاثیرات بلند مدت استفاده از داروهای هورمونی برای به تاخیر انداختن پریود های خودمان نامطمئن هستیم، چرا که شواهد بسیار محدودی در دسترس می باشند.

با این وجود، ممکن است که به تاخیر انداختن پریود یک سری زیان هایی داشته باشد. برای مثال، ممکن است که زنان یک خونریزی قابل توجهی را تجربه کنند و این خونریزی در زمانی صورت بگیرد که افراد انتظار یک پریود عادی را نداشته باشند.

در اغلب مواقع این مورد به دلیل نوسانات هورمونی صورت می گیرد، به همین دلیل به منظور کاهش دادن احتمال صورت گرفتن آن، شما باید قرص های هورمونی و داروهای پیشگیری یا نورتیسترون را به صورت منظم و در زمان مشابهی مصرف کنید؛

همچنین ممکن است که شما برای پیشگیری از خونریزی نیاز داشته باشید که مقادیر بیشتری از هورمون ها را مصرف کنید. در صورتی که برخلاف اقداماتی که انجام می دهید، همچنان خونریزی قابل توجهی را تجربه کنید، حتما باید با یک پزشک مشورت کنید.

همچنین خونریزی قابل توجه می تواند در زمانی صورت بگیرد که شما برای یک دوره طولانی، داروها را پشت سر هم مصرف کنید.

نکته ای که باید مد نظر قرار داده شود عبارت از ریسک ها و تاثیرات جانبی است که در مورد استفاده از داروهای هورمونی وجود دارد.

تاثیرات جانبی حداقلی مربوط به پیشگیری کننده های هورمونی می تواند شامل افزایش وزن، نفخ، درد سینه، سردرد و آکنه باشد.

نورتیسرتون به طور خاص منجر به بدتر شدن وضعیت حفظ مایعات می شود، که همچنین عبارت از تاثیر جانبی پروژسترون می باشد، و به همین دلیل در صورتی که شما از آسم، فشار خون بالا، میگرن یا صرع رنج ببرید، این شرایط می تواند تاثیر قابل توجهی بر روی شما داشته باشد.

در هنگام استفاده از پیشگیری کننده های نورتسترون که برای به تاخیر انداختن پریود به این روش مورد نیاز می باشد، فرآیند حفظ آب بدن به صورت قابل توجهی وخیم تر می شود.

در صورتی که شما با ریسک ایجاد لخته خونی مواجه باشید، شما نمی توانید نورتیسترون یا داروهای پیشگیری ترکیبی را مصرف کنید.

نکته مهمی که وجود دارد عبارت از مشورت با پزشک خودتان قبل از تجویز دارو می باشد تا در نتیجه آن اطمینان کسب کنید که داروهای تجویز شده برای شما مناسب می باشند.

آیا روش های دیگری برای متوقف کردن پریود وجود دارد؟

با جستجوی آنلاین می توانید روش های مختلف و شگفت انگیزی را در رابطه با به تاخیر انداختن پریود خودتان مشاهده کنید، روش هایی همانند نوشیدن ژلاتین یا حتی سرکه.

آگاهی یافتن نسبت به این روش ها اهمیت زیادی دراد، چرا که هیچ مدرکی دال بر کارایی این روش ها وجود ندارد، و حتی هدف از بکارگیری این روش ها هم مشخص نمی باشد.

با این وجود، یک سری راه حل های جایگزینی وجود دارد که می تواند منجر به کاهش مقدار خون از دست رفته شود یا انجام دادن برنامه های مد نظر شما را راحت تر کند، بدون اینکه هیچگونه نگرانی در مورد پریو شما ایجاد کند.

اولا شما باید استفاده از یک فنجان قاعدگی انعطاف پذیر را مدنظر قرار بدهید، یک فنجان پلاستیکی کوچکی که بتواند وارد واژن شما شود و به عنوان یک مانع عمل کند و مواد ایجاد شده از پریود شما را جمع آوری کند.

بر اساس نقل قول های بیان شده، حتی برخی از زنان گزارش کرده اند که قادر به استفاده از فنجان های نرم و قابل مصرفی هستند و می توانند آن را به عنوان موارد قابل استفاده مجدد و به عنوان عامل ایجاد امکان رابطه جنسی در طول پریود استفاده کنند؛ با این وجود پیروی کردن از راهنمای تولید کننده اهمیت زیادی دارد.

ثانیا این امکان وجود دارد که با استفاده از داروهایی همانند ایبوپروفن و ترنکامیک اسید ، مقدار خون از دست رفته در طول پریود را کاهش داد.

این داروها پریود شما را به صورت کامل متوقف نمی کنند، چرا که پیشگیری کننده نمی باشند؛ به همین دلیل برای اجتناب از بارداری برای همیشه باید از وسایل محافظتی استفاده کرد.

همچنین داروهای ضدالتهاب غیر استرویدی (برای مثال، ایبوپروفن و ترنکامیک اسید) یک سری فوایدی برای تسکین درد دارند، چرا که به عنوان موادی واکنش نشان می دهند که پروستگلاندین نامیده می شوند و تا حدی مربوط به درد تجربه شده در طول دوره قاعدگی می باشند.

ترانکسامیک اسید یک داروی آنتی فیبرینولیتیکی می باشد که در هنگام لخته شدن خون واکنش نشان می دهد.

در مطالعات صورت گرفته نشان داده شده است که ترنکسامیک اسید می تواند مقدار خون از دست رفته در طول دوره قاعدگی را تا ۶۰% کاهش دهد و موثرتر از دارویهای ضد التهاب غیر استرویدی می باشد.

بنابراین در صورتی که به دنبال روش هایی برای کاهش مقدار خونریزی هستید، مشورت با پزشک و بررسی مناسب بودن ترنکسامیک اسید برای شما و موقعیت شما اهمیت زیادی خواهد داشت.

در صورتی که به هر دلیلی بخواهید سیکل قاعدگی خودتان را تغییر بدهید، باید توجه داشته باشید که این فرآیند زمان بر می باشد و باید تمامی گزینه های موجود را به دقت بررسی کنید.

همچنین فرض بر این است که پریود شما غیر قابل مدیریت نمی باشد، بنابراین در صورتی که این شرایط برای شما سخت باشد یا منجر به ایجاد درد زیادی در شما شود، مراجعه به پزشک برای ارزیابی شدن اهمیت زیادی خواهد داشت.

بدون مشورت اولیه با پزشک تان و ایجاد اطمینان نسبت به عدم ضرر داشتن روش انتخابی برای خودتان، از روش های مربوط به تغییر پریود استفاده نکنید.

نویسنده : تریبون آزاد

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*