امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

بی بی چک چند روز بعد از تاخیر پریود جواب می دهد

چه زمانی باید بی بی چک انجام بدهید

بی بی چک به چه نحوی کار می کند

آیا فکر می کنید که ممکن است باردار باشید؟

حتی در صورتی که از موثرترین روش های کنترل تولد استفاده کنید، همواره یک احتمال خطا وجود دارد. در حالت کلی، فقط یک اسپرم منجر به بارداری تخمک می شود. تشخیص مربوط به صورت گرفتن بارداری، به راحتی انجام دادن بی بی چک بدون مجوز پزشک (OTC) می باشد.

معمولا در بی بی چک های OTC، ادرار شما برای بررسی وجود داشتن هورمون هایی بررسی می شود که گونادوتروپین کورونیک انسانی[۱] (HCG) نامیده می شوند (هورمون هایی که در مراحل اولیه بارداری و توسط جفت جنین ایجاد می شوند). HCG فقط در صورت باردار بودن شما وجود خواهد داشت.

این هورمون فقط در صورتی انتشار می یابد که یک تخمک باردار شده به قسمت بیرونی رحم و یا لایه رحمی شما بچسبد.

روش های زیادی برای جمع آوری ادرار شما برای آزمایش وجود دارد. بر اساس نوع آزمایشی که انتخاب می کنید، شما باید:

  • ادرار خودتان را در یک فنجان جمع کنید و یک چوب آزمایش را وارد مایع کنید
  • ادرار خودتان را در یک فنجان جمع کنید و برای انتقال دادن مایع به محفظه های خاص، از یک قطره چکان چشم استفاده کنید
  • چوب آزمایشی را در جایی قرار دهید که انتظار دارید ادرار شما در آنجا جریان داشته باشد، در این صورت این چوب قسمتی از جریان ادراری شما را جمع خواهد کرد.

بر اساس بیانیه کلینیک کلیولند، در صورتی که آزمایش ها بعد از صورت نگرفتن پریود انجام شوند، در ۹۹ درصد از موارد موثر خواهند بود.

بهترین بخش عبارت از این است که شما می توانید این آزمایش ها را در حریم خصوصی خانه خودتان انجام بدهید. ابزار آزمایش را باز کنید، دستورالعمل ها را اجرا کند و به میزان مدت زمان بیان شده صبر کنید تا نتایج را مشاهده کنید.

بعد از سپری شدن زمان توصیه شده، آزمایش ها نتایج شما را به یکی از روش های زیر نشان خواهد داد:

  • تغییر در رنگ
  • یک خط
  • یک نماد، همانند مثبت یا منفی
  • کلمات “باردار” یا “غیرباردار”

چه زمانی می توانید بی بی چک انجام بدهید؟

شما برای انجام دادن بی بی چک، باید تا یک هفته بعد از پریود صورت نگرفته منتظر بمانید تا آزمایش شما نتایج دقیقی را داشته باشد.

در صورتی که نخواهید تا زمان صورت نگرفتن پریود صبر کنید، حداقل باید یک یا دو هفته بعد از رابطه جنسی صبر کنید. در صورتی که باردار باشید، نوزاد شما به یک زمان نیاز دارد تا سطوح قابل مشاهده از HCG رشد پیدا کند. معمولا این مورد هفت تا ۱۲ روز بعد از کاشت موفق تخمک طول می کشد.

در صورتی که آزمایش در مراحل اولیه سیکل شما و بسیار زود صورت بگیرد، ممکن است که نتایج به دست آمده نادقیق باشند.

در ادامه یک سری از علائم بیان شده است که باید در بی بی چک داشته باشید بیان می شوند.

  1. پریود شما صورت نگیرد

یکی از علائم اولیه و قابل اطمینان مربوط به بارداری، صورت نگرفتن پریود می باشد.

در صورتی که سیکل خودتان را به دقت مشخص نکرده باشید، تعیین کردن تاخیر در پریو سخت خواهد بود. اکثر زنان دارای سیکل قاعدگی ۲۸ روزه می باشند. در صورتی که بیش از یک ماه از آخرین پریود شما گذشته باشد، حتما یک آزمایش بدهید.

در نظر داشته باشید که در برخی مواقع به دلیل استرس، رژیم غذایی، ورزش یا شرایط بالینی خاص ممکن است که پریود شما تاخیر داشته باشد و یا صورت نگیرد.

همچنین در صورتی که نسبت به بارداری خودتان شک داشته باشید، به جریان خونی خودتان توجه کنید. تجربه کردن خونریزی دارای رنگ روشن یا خونریزی به صورت نقطه ای در هفته های اول بارداری رایج می باشد؛ این خونریزی در زمان کاشت تخمک در بخش عمیق تر لایه رحمی صورت می گیرد. نسبت به هر نوع تغییر ایجاد شده در رنگ، بافت یا مقدار خون توجه کنید.

در صورتی که دارای خونریزی باشید و بی بی چک شما مثبت باشد، حتما با یک پزشک مشورت کنید.

  1. دارای گرفتگی عضلانی باشید

کاشت تخمک همچنین منجر به ایجاد احساسی شبیه به گرفتگی عضلانی قاعدگی می شود. در مراحل اولیه بارداری، ممکن است که احساس ناراحتی داشته باشید و فکر کنید که پریود به صورت موقتی صورت می گیرد، ولی بعد از آن هیچ وقت صورت نگیرد.

در صورت وجود این شرایط آزمایش بدهید. سطح هورمون ها در زنان مختلف و در طول دوره بارداری متغیر می باشند.

  1. سینه های شما آسیب ببیند

همزمان با اینکه بارداری شما منجر به تولید استروژن و پروژسترون بیشتری می شود، این هورمون ها شروع به ایجاد تغییراتی در بدن شما می کنند تا از رشد بدن شما حمایت کنند.

به دلیل افزایش جریان خونی، ممکن است که سینه های شما حساس تر شود و بزرگتر به نظر برسد. ممکن است که نوک پستان شما آسیب ببیند و رگ های موجود در زیر پوست شما تیره تر به نظر برسد.

به دلیل اینکه اکثر زنان در روزهای منتهی به پریود احساس ناراحتی در قسمت سینه می کنند، این علائم همواره نشان دهنده بارداری نخواهند بود.

  1. احساس متفاوتی پیدا می کنید

بارداری اولیه علاوه بر  گرفتگی عضلانی و ایجاد ناراحتی در سینه شما، می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • تهوع
  • بیزاری از غذا
  • خستگی
  • ادرار مکرر

در هفته های بعدی و قبل از اینکه سطح HCG شما در اواخر سه ماهه اول به یک سطح بیش از حدی برسد، این علائم شدیدتر خواهند شد. شما نسبت به خودتان شناخت دارید، بنابراین باید به بدن خودتان توجه کنید. هر نوع علائم فیزیکی غیرمعمول می تواند شما را به انجام دادن بی بی چک ترغیب کند.

  1. کارهای جلوگیری از بارداری شما ناموفق باشند

داروهای  کنترل تولد، کاندوم ها و سایر ابزار های پیشگیری هیچ وقت نمی توانند به صورت ۱۰۰ درصد از بروز بارداری پیشگیری کنند. به بیان دیگر، همواره یک شانس محدودی برای باردار شدن وجود دارد و میزان مراقبت شما هیچ نقشی ندارد.

با وجود اولویت های کنترل تولد، در صورتی که یکی از علائم بیان شده را تجربه کنید، حتما یک بی بی چک داشته باشید.

همچنین معایب و خطاهای انسانی می توانند منجر به بارداری ناخواسته شوند. یادآوری مصرف روزانه داروهای کنترل تولد می تواند سخت باشد. بر اساس طرح والدینی برنامه ریزی[۲]، در صورتی که زنان از داروهای کنترل تولد بر مبنای راهنمای بیان شده استفاده نکنند، از هر ۱۰۰ نفر ۹ نفر دچار بارداری خواهد شد.

کاندوم ها می توانند سوراخ یا پاره شوند یا به صورت نادرست استفاده شوند. بر اساس طرح والدینی برنامه ریزی، در بین زنانی که از کاندوم ها برای کنترل بارداری استفاده می کنند، هر ساله ۱۸ زن از ۱۰۰ زن دچار بارداری می شوند.

در صورتی که نسبت به ناموفق بودن روش های پیشگیری شک داشته باشید، در مورد روش های پیشگیری جایگزین، همانند ابزار های درون رحمی[۳] (IUD) با پزشک خودتان مشورت کنید. بر اساس طرح والدینی برنامه ریزی شده، در بین زنانی که از IUD برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند، در بین هر ۱۰۰ نفر، کمتر از یک نفر دچار بارداری می شوند.

زمانی که شک داشته باشید، بی بی چک انجام بدهید!

زنان فعال از نظر جنسی در طول سال هایی که تولید مثل می کنند، حتی با وجود استفاده از روش های پیشگیری، هر ماه می توانند باردار شوند. یک سری سیگنال های خاصی وجود دارند که بدن شما می تواند بفرستد و شما را ترغیب به بی بی چک بکند.

برای اینکه بهترین نتایج را بدست بیاورید، هر بار که فکر کنید پریود شما صورت نگرفته است، بی بی چک انجام بدهید. بی بی چک را در اول صبح انجام بدهید یا آزمایش را به مدت چند ساعت انجام بدهید تا میزان غلظت هورمون HCG که در بی بی چک اندازه گیری می شود، افزایش پیدا کند.

بی بی چک در اول صبح نسبت به مراقبت مناسب از خودتان اطمینان حاصل می کند، و در صورت امکان مراقبت والدینی از نوزاد شما هم صورت می گیرد. در مواردی که بی بی چک نتایج مثبتی داشته باشند، در سریع ترین زمان ممکن با پزشک خودتان ملاقات داشته باشد تا در رابطه با گزینه های موجود و اقدامات بعدی با وی مشورت کنید.

سوال: بی بی چک های خانگی تا چه حدی دقیق می باشند؟

پاسخ: بی بی چک های خانگی (HPTها) کاملا دقیق می باشند. آنها از طریق پیدا کردن گونادوتروپین کوریونیک انسانی (HCG) در ادرار، که در زمان بارداری ایجاد می شوند، تشخیص خودشان را انجام می دهند.

با این وجود، برند های مختلف بی بی چک ها می توانند مقادیر مختلفی از هورمون را شناسایی کنند. در مراحل اولیه بارداری، مقدار HCG بسیار پایین می باشد و باعث می شود که برخی از HPT ها به صورت اشتباه، نتایج منفی را گزارش کنند. در صورتی که نتیجه منفی بگیرید و همچنان در طول چند روز پریود نداشته باشید، دوباره باید بی بی چک را انجام بدهید.

منبع:کانون مشاوران ایران

[۱] human chorionic gonadotropin

[۲] Planned Parenthood

[۳] Intrauterine devic

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*