امروز : یکشنبه ۱۳۹۸/۰۵/۲۷ می باشد.

سیکل قاعدگی نرمال چقدر طول می کشد؟

سیکل پریود شما عبارت از دوره ای است که از زمان شروع پریود قاعدگی شما تا زمان شروع پریود بعدی شما می باشد. سیکل قاعدگی معمول ۲۸ روز به طول می کشد.

با این وجود، یک سیکل نرمال می تواند کوتاه مدت تر یا بلندمدت تر از حالت معمول باشد. این سیکل می تواند از ۲۱ روز تا ۳۵ روز به طول بکشد. اکثر پریودها ۳ تا ۵ روز به طول می کشند، ولی طول مدت ۲ تا ۷ روز هم عادی می باشد.

سیکل قاعدگی می تواند در روز مشابهی از هر ماه و یا به صورت نامنظم صورت بگیرد.

چه زمانی یک پریود دارای تاخیر می باشد؟

یک پریود قاعدگی در زمانی دارای تاخیر در نظر گرفته می شود که ۵ روز یا بیشتر نسبت به زمانی که انتظار شروع پریودتان را دارید، تاخیر داشته باشد.

در صورتی که شما جریان قاعدگی را برای شش روز یا یک هفته بعد از شروع آخرین پریودتان داشته باشید، پریودتان به عنوان پریود صورت نگرفته در نظر گرفته می شود.

علت این وضعیت چه موردی می باشد؟

اکثر نوجوانان در طول چند سال اولیه قاعدگی دارای پریودهای نامنظمی هستند. در طول این دوره زمانی بدن شما همچنان در حال رشد می باشد و ممکن است که تخمدان شما به صورت ماهیانه یک تخمک را انتشار ندهد.

در نتیجه سیکل های شما نامنظم می شود و ممکن است که ۲ هفته تا ۳ ماه متغیر باشد. در صورتی که به مدت ۲ سال یا دوره کوتاه تر دارای پریود باشید و وضعیت بدن شما نرمال باشد، پریودهای نامنظم شما می تواند به یک بخش از رشد نرمال شما تبدیل شود.

سیکل قاعدگی اکثر دختران همزمان با بالغ شدن سطح هورمون های آنها و ایجاد هماهنگی، به یک وضعیت نرمالی تبدیل می شود. تعداد زنان کمتری وجود دارند که چرخه های نامنظم آنها همچنان به صورت الگوهای عادی ادامه پیدا می کند.

سایر دلایل مربوط به تاخیر یا صورت نگرفتن پریود:

  • بارداری
  • استرس
  • عدم توازن هورمونی

بارداری

بارداری رایج ترین دلیلی است که منجر به صورت نگرفتن پریود در دختران نوجوان می شود. در صورتی که پریود شما دارای تاخیر باشد و شما در طول چند ماه گذشته حتی دارای یک رابطه جنسی باشید، حتما به مراقب سلامت خودتان مراجعه کنید.

بهترین روش برای آزمایش بارداری مراجعه به مراقب سلامتی می باشد، چرا که کیت های آزمایش خانگی می توانند سردرگم کننده باشند و نتایج نادرست و یا نامشخصی را نشان بدهند.

در صورتی که باردار باشید، تشخیص اولیه آن مهم می باشد. شروع کردن مراقبت پیش از تولد مناسب می تواند به شما کمک کند تا کودک سالمی داشته باشید.

در صورتی که شما باردار باشید، تا زمانی که نوزاد شما متولد شود، پریود نرمالی نخواهید داشت.

استرس

استرس دومین دلیل رایج مربوط به تاخیر یا از دست دادن پریود در نوجوانان می باشد. استرس می تواند استرس عاطفی (برای مثال، قطع رابطه با دوست پسر یا شکست در آزمون های نهایی) یا افسردگی باشد.

همچنین استرس می تواند شامل استرس فیزیکی برای بدن باشد، همانند بیماری شدید، بیماری انتقال یافته از طریق رابطه جنسی، کاهش یا افزایش سریع وزن یا ورزش شدید.

رژیم غذایی یا پرخوری یا پاکسازی کردن می تواند در سیکل های قاعدگی شما اختلال ایجاد کند. همچنین تغییرات صورت گرفته در کارهای روتین معمولی (برای مثال، رفتن به تعطیلات) می تواند منجر به تاخیر یا صورت نگرفتن پریود شما شود.

استرس محدود یک بخش نرمالی از زندگی روزمره می باشند. استرس بیش از حد برای بدن شما می تواند منجر به تاخیر یا صورت نگرفتن پریود شما شود. زمانی که شما فعالیت ها یا موقعیت خوتان را تغییر می دهید، وضعیت پریود شما هم باید تغییر کند.

عدم توازن هورمونی

در برخی از موارد عدم توازن هورمونی منجر به صورت نگرفتن پریود می شود. برای مثال، در صورتی که شما داروهای کنترل تولد را مصرف بکنید، در زمانی که مصرف داروهای خودتان را قطع کنید، پریود شما می تواند به صورت نامنظمی صورت بگیرد.

در صورتی که رابطه جنسی داشته باشید، حتما از سایر روش های قابل اطمینان برای کنترل تولد استفاده کنید، چرا که همچنان احتمال بارداری شما وجود دارد.

یک مشکل نادری که به عنوان سندرم تخمدان پلی سیستیک[۱] شناخته می شود، می تواند بر روی سیک قاعدگی یک زن جوان تاثیرگذار باشد.

تخمدان های پلی سیستیک می توانند منجر به بروز سیکل های نامنظم، موی بدن بیشتر، آکنه و افزایش وزن شود. این وضعیت می تواند از طریق تجویز دارویی توسط یک فرد ارائه دهنده مراقبت سلامتی درمان شود.

مشکلات مربوط به غده تیروئیدی، غده هیپوفیز یا تخمدان می توانند عبارت از سایر دلایل نادر مربوط به پریود های نامنظم باشد.

چگونه می توانم از خودم مراقبت کنم؟

زمان هایی را که هر پریود شروع و متوقف می شود را بر روی یک تقویم مشخص کنید. این اطلاعات به ارائه دهنده مراقبت سلامتی شما می تواند کمک کند تا تشخیص درستی داشته باشد. برای قرار ملاقات های خوتان تاریخ مشخص کنید. غذاهای سالمی را مصرف کنید و وزن خودتان را ثابت نگه دارید.

در صورتی که وزن زیادی داشته باشید، یک رژیم غذایی متوازن و ورزش منظم به شما کمک خواهد کرد تا وزن خودتان را به صورت تدریجی کاهش بدهید. بهترین روش کاهش عبارت از کاهش وزن به میزان حداکثر ۲ پوند در طول هر هفته می باشد.

در صورتی که کم وزن باشید، حتما تغذیه کافی داشته باشید. در صورتی که نسبت به وزن مناسب برای خودتان مطمئن نیستید، یا در صورتی که نگران وزن خودتان باشید، با یک فرد ارائه دهنده مراقبت سلامتی مشورت کنید. همچنین یک کارشناس تغذیه می تواند توصیه های مناسبی را به شما ارائه بدهد.

در صورتی که دارای یک برنامه ورزشی سنگینی باشید، تا زمانی که پریود شما صورت بگیرد، فعالیت ورزشی خودتان را متوقف کنید. در صورتی که نخواهید ورزش خودتان را متوقف کنید، با ارائه دهنده مراقبت سلامتی خودتان مشورت کنید تا نیاز شما برای متوقف کردن ورزش، مصرف کالری های بیشتر یا نیاز به درمان مشخص شود.

در صورتی که دارای رابطه جنسی باشید و پریود شما ۵ روز یا بیشتر تاخیر داشته باشید، یک آزمایش بارداری بدهید. منتظر نمانید. شما می توانید آزمایش محرمانه ای بدهید و در اداره ها و کلینیک های مربوط به ارائه دهنده مراقبت سلامتی خودتان مشورت بگیرید.

در صورتی که به مشورت نیاز دارید و یا احساس استرس می کنید، حتما با پزشک خودتان ملاقات داشته باشید.

منبع:مرکزمشاوره ستاره ایرانیان

[۱] Polycystic Ovary Syndrome

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*