امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

آیا روش قابل اطمینانی برای زودتر صورت گرفتن پریود وجود دارد.

آیا روش قابل اطمینانی برای زودتر صورت گرفتن پریود وجود دارد.

آیا روش قابل اطمینانی برای زودتر صورت گرفتن پریود وجود دارد.

در برخی مواقع این احساس در شما ایجاد می شود که پریودتان در هنگام اتفاق افتادن، یک شرایط ترسناکی را در زندگی شما ایجاد می شود.

آیا برای رفتن به بیرون برنامه دارید؟ نکته جالبی که وجود دارد احتمال صورت گرفتن پریود شما در این دوره می باشد. آیا می خواهید که به تعطیلات بروید؟ یک پک مربوط به پنبه قاعدگی را همواره به همراه داشته باشید.

آیا ازدواج کرده اید؟ پریود اولیه شما چقدر منجر به خوشحالی شما شده است! به طور واضح یک سری دوره های خاصی در زندگی وجود دارند که شما نباید پریود داشته باشید و دقیقا در همان موقع دچار پریو می شوید. متاسفانه، شما نمی توانید از بروز قاعدگی اجتناب کنید.

ولی در صورتی که بخواهید پریود شما سریع تر صورت بگیرد، از نظر فنی یک روش برای تنظیم کردن ETA در پریود شما وجود دارد و این کار از طریق کنترل تولد صورت می گیرد.

قبل از اینکه بتوانید در پریود خودتان دستکاری کنید، آشنا شدن با مواردی که در واقعیت و قبل، در طول و بعد از خارج شدن خون از شما صورت می گیرند، اهمیت زیادی دارد.

در صورتی که برای آخرین بار در کلاس بهداشت مربوط به تحصیلات دوران راهنمایی نسبت به سیکل قاعدگی خودتان اطلاعاتی را به دست آورده باشید، باید مجددا در مورد این مسئله اطلاعاتی کسب کنید، چرا که اتفاقات در حال صورت گرفتن قابل توجه می باشند.

سیکل قاعدگی همان چیزی است که منجر به ایجاد امکان باردار شدن افراد می شود. بدن شما در طول پریود شما منجر به بیرون انداختن لایه رحم شما می شود که در طول دوره بارداری شکل می گیرد.

این لایه از خون و مواد مغذی تشکیل می شود تا در صورت باردار شده، نوزاد را تغذیه کند؛ ولی در صورتی که شما حامله نباشید، هیچ نیازی به این لایه وجود نخواهد داشت – به همین دلیل این لایه بیرون انداخته می شود.

در هنگامی که بدن شما این ماده خونی را بیرون می اندازد، تخمدان و غده هیپوفیز شما وارد عمل می شود و در نتیجه آن شما می توانید یک لایه جدیدی را ایجاد کنید.

غده هیپوفیز شما شروع به ایجاد هورمون تحریک کننده غده[۱] (FSH) بیشتری می کند، در نتیجه کیسه های پر شده از مایع که غده نامیده می شوند، شروع به رشد در درون تخمدان های شما می کنند. تمامی غده ها شامل یک تخمک می باشند.

در طول روزهای پنجم تا هفتم سیکل بارداری شما، پریود شما خاتمه می یابد و فقط یک غده به رشد خودش ادامه می دهد و سایر غده ها در تخمدان های شما مجددا جذب می شوند.

غده سطوح زیادی از استروژن[۲] هورمونی را انتشار می کند، که در نهایت منجر به رشد لایه موجود در رحم شما می شود و آن را ضخیم تر می کند.

در طول اواسط سیکل پریود شما، سطوح استروژن شما به سطح حداکثری می رسد و منجر به افزایش قابل توجهی در هورمون لوتینایزینگ[۳] (LH) می شود و منجر به ترکیدن غده و انتشار یافتن یک تخمک از تخمدان شما در فرآیندی می شود که تخمک گذاری نامیده می شود.

غده گسسته شده منجر به تشکیل پروژسترون[۴] هورمونی می شود، که کمک می کند تا لایه رحمی حتی ضخیم تر شود و آن را تثبیت می کند و منجر به پیشگیری از خونریزی می شود.

در صورتی که تخمک ها باردار نباشند، شکسته می شوند، سطح استروژن و پروژسترون شما کاهش می یابد و با صورت گرفتن پریود شما لایه موجود از بین می رود.

شما دوباره به سیکل خودتان بر می گردید، و بدن شما همواره به صورت امیدواری، دوباره آماده می شود تا یک بار دیگر برای بارداری تلاش کند.

یک سری استثناهایی برای این مورد بیان شده وجود دارد؛ برای مثال در صورتی که شما دارای یک شرایط سلامتی خاص، همانند سندرم تخمدان پلی سیستیک[۵] باشید که به طرق مختلفی بر روی تخمک گذاری شما تاثیر می گذارد.

همچنین در صورتی که شما از کنترل تولد هورمونی استفاده کنید که یک روش موثری در تسریع پریود شما می باشد، این سیکل کلی متفاوت خواهد بود.

در صورتی که بخواهید پریود شما سریع تر یا دیرتر از حالت معمول صورت بگیرد، تنها گزینه در دسترس شما عبارت از دستکاری کردن در هورمون های خاص مربوط به کنترل تولد می باشد.

کنترل تولد، همانند هر نوع دارویی، باید به صورت مستقیم و بر مبنای اطلاعات تجویزی و تجویز پزشک شما صورت بگیرد.

در صورتی که شما نسبت به بکارگیری روش کنترل تولد برای تغییر پریود خودتان علاقمند باشید، باید در مورد این کار با پزشک خودتان مشورت کنید، چرا که این روش احتمالا وابستگی زیادی به یک سری فاکتورهای خاصی دارد.

در ادمه ما با یک سری از کارشناسان در مورد نحوه استفاده از روش کنترل تولد برای تغییر پریود شما صحبت کرده ایم، ولی این اطلاعات نباید به عنوان جایگزینی برای توصیه بالینی شخصی بکار گرفته شوند.

قبل از استفاده از روش کنترل تولد، مشورت گرفتن با پزشک در مورد موقعیت منحصر به فرد خودتان یک توصیه عاقلانه ای می باشد، به خصوص در صورتی که این روش، روش اصلی شما برای پیشگیری از بارداری باشد.

در صورتی که شما اخیرا شروع به مصرف دارو کرده باشید، این روش بکارگرفته می شود.

ماری جین مینکین[۶] ، به عنوان پروفسور بالینی زایمان و امراض زنانه  علوم تولید مثل در مرکز بالینی یال[۷] معتقد است که “احتمالا من بخواهم با افرادی مشورت کنم که به خاطر این دستکاری شروع به مصرف دارو نکرده اند، چرا که ممکن است آنها با تجربه نباشند و مصرف دارو را فراموش کنند یا در هم ریخته شوند”.

بر اساس عقیده تارا شیرازیان[۸]، به عنوان متخصص بیماری زنان در مرکز سلامتی NYU لنگون[۹]، با توجه به موارد بیان شده، شما می توانید با استفاده از انواع مختلف روش های کنترل تولد هورمونی، همانند دارو،  زمانبندی پریود خودتان را تعدیل کنید.

دکتر مینیکین معتقد است که در صورتی که شما داروهای کنترل تولد هورمونی ترکیبی (همراه با استروژن و پروژستین) را مصرف کنید، زمانی که شما به هفته داروهای تسکین کننده برسید، دچار پریود خواهید شد.

بنابراین در صورتی که بخواهید پریود شما در یک هفته متفاوتی صورت بگیرد، شما می توانید هفته مربوط به مصرف داروی مسکن را زودتر یا دیرتر قرار بدهید.

بار دیگر تاکید می کنم که این یک مسئله ای است که شما حتما باید با ارائه دهنده مراقبت سلامتی در مورد آن مشورت کنید، چرا که دستور العمل های خاص، بستگی به موقعیت منحصر به فرد شما و برند داروهای شما خواهد داشت.

کلینیک مایو[۱۰] بیان کرده است که مهمترین نوع از ترکیب داروهای کنترل دارای ۲۱ داروی فعال (مواردی که همراه با هورمون می باشند) می باشد.

این داروها هفت روز قبل از زمان مصرف داروهای مسکن مصرف می شوند و در نهایت به دلیل سطح هورمون های کاهش یافته منجر به خونریزی قابل توجهی می شود.

دکتر مینکین معتقد است زمانی که شما داروهای مسکن را مصرف می کنید، سطوح پروژسترون شما کاهش می یابد و در نتیجه لایه درون رحمی شما در وضعیت ثابتی قرار نمی گیرد و این امر منجر به خونریزی می شود.

به همین دلیل دکتر مینکین توصیه کرده است که در صورتیکه شما بخواهید پریودتان سریع تر یا دیرتر از حالت معمول صورت بگیرد، شما باید داروهای مسکن را در طول هفته ای مصرف کنید که می خواهید خونریزی داشته باشید.

وی معتقد است که خونریزی احتمالا در طی یک یا دو روز شروع خواهد شد. بر اساس نظر دکتر مینکین شما باید بعد از مصرف داروهای مسکن، بعد از یک هفته عدم مصرف، شروع به مصرف داروهای فعال بکنید و تا زمانی که اینکار را انجام بدید، شما همچنان باید از بارداری پیشگیری کنید.

(دکتر مینکین معتقد است که این کار باید بر روی تمامی داروهای ترکیبی صورت بگیرد، ولی در این مورد هم شما باید با پزشک خودتان مشورت کنید). در صورتی که شما اینکار را به صورت درستی انجام بدهید، شما باید در زمان پیک مصرف دارو را تمام کنید و بتوانید بر اساس برنامه تدوین شده پریود بعدی را تجربه کنید.

توجه داشته باشید که شما از روش کنترل تولد برای تغییر زمان پریود خودتان استفاده می کنید. در صورت استفاده از این روش احتمال اینکه دچار یک سری آسیب هایی شوید، وجود دارد.

برای مثال ممکن است که در ماه بعدی، دچار خونریزی قابل توجه تری شوید ( این حالت در زمانی که بخواهید در طول یک ماه پریود نداشته باشید، یک حالت معمولی خواهد بود). دکتر مینکین بیان کرده است که این حالت به احتمال زیادی در صورت مصرف داروی با دوز پایین صورت خواهد گرفت.

در صورتی که این وضعیت شما را اذیت کند، ایده افزایش دوز مصرف داروی خودتان را با پزشکتان مطرح کنید تا نظر وی را بدانید.

همچنین در صورتی که شما از پریود شدن متنفر باشید، باید در مورد داروهای کنترل تولد که برای محدود کردن و یا حتی از بین بردن پریود به صورت کامل طراحی شده اند، با پزشک خودتان مشورت کنید.

برخی از داروهای ترکیبی با ۱۲ هفته همراه با داروهای فعال مصرف می شوند و به صورت ۲۱ روزه نمی باشند.

کلینیک مایو بیان کرده است که هدف موجود عبارت از مصرف داروهای فعال در طول سه ماه ، داشتن پریود خودتان و بعد از آن شروع شدن قاعدگی بعد از ۱۲ هفته بدون قاعدگی می باشد.

ممکن است که شما در زمان شروع برنامه یک خونریزی قابل توجهی را تجربه کنید، ولی این خونریزی می تواند در طول زمان و همزمان با اینکه بدن شما به کنترل تولد عادت می کند، کاهش یابد.

آیا روش قابل اطمینانی برای زودتر صورت گرفتن پریود وجود دارد.

آیا روش قابل اطمینانی برای زودتر صورت گرفتن پریود وجود دارد.

بر اساس بیانیه کلینیک مایو، داروی کنترل تولدی که فقط شامل پروژستین می باشد (که همچنین به عنوان داروی کوچک شناخته می شود)، دارای استروژن نمی باشد (که منجر به پیشگیری از تخمدان ها شما برای انتشار تخمک می شود)، بنابراین فقط متکی به پروژستین می باشد که منجر به ضخیم تر شدن ماده لزج دهانه رحمی می شود و منجر به ضخیم تر شدن لایه رحمی می شود تا از بارداری پیشگیری کند.

دو دلیل عمده برای عدم مصرف داروی کوچک برای تغییر پریود شما وجو دارد. مورد اول عبارت از این است که داروی کوچک دارای ۲۸ روز فعال می باشد و بدون مسکن است.

این بدان معنا است که شما یک هفته داروی مسکن قبل از هفته پریود خودتان مصرف نخواهید کرد. مورد دوم عبارت از این است که به دلیل اینکه داروی کوچک بدون استروژن می باشد و همچنین در مقایسه با داروهای ترکیبی دارای دوز پایینی از پروژستین می باشد.

بر اساس بیانیه کلینیک مایو، در صورتی که شما بخواهید از بارداری اجتناب کنید، داروهای خودتان را باید در زمان مشابهی از هر روز مصرف کنید (یا حداقل در یک بازه مشابه سه ساعته مصرف کنید).

این بدان معنا است که شما برای تسریع پریود خودتان نباید به مدت یک هفته از مصرف دارو اجتناب کنید – شما با ریسک قابل توجهی از بارداری ناخواسته مواجه می شوید.  همچنین این امکان وجود دارد که شما با استفاده از حلقه و وصله کنترل تولد بتوانید پریود خودتان را تغییر بدهید.

کلینیک مایو بیان کرده است که حلقه عبارت از یک قطعه حلقه ای شکل از پلاستیک منعطف می باشد که شما وارد واژن خودتان می کنید.

این روش دقیقا همانند داروی کنترل تولد ترکیبی کار می کند: این حلقه دارای استروژن و پروژستین می باشد که منجر به متوقف کردن تخمک گذاری می شود، ماده لزجی دهانه رحم شما را ضخیم تر می کند و لایه رحمی شما را هم ضخیم می کند.

همچنین کلینیک مایو بیان کرده است که وصله شامل استروژن و پروژستین می باشد و شما باید آن را در جای مورد هدف، بالای بازوی خارجی، شکم و یا پشت قرار بدهید.

هر دو این روش ها همانند روش داروی کنترل تولد ترکیبی شامل استفاده از ابزارهای مربوطه برای ۲۱ روز فعال و هفت روز عدم مصرف دارو می باشند؛

بنابراین در صورتی که بخواهید پریود شوید، فقط باید حلقه یا وصله را بیرون بیاورید و بعد از گذشت هفت روز باید حلقه یا وصله جدیدی را وارد بدن خودتان کنید.

در این مورد هم مشورت با پزشک قبل از استفاده از این روش اهمیت زیادی دارد، چرا که در نتیجه آن می توانید مطمئن شوید که در برابر بارداری ناخواسته محافظت شده هستید و با ریسک مربوط به تاثیرات جانبی مواجه نیستید.

در هنگام استفاده از روش های پیشگیری برگشت پذیر دارای تاثیر بلندمدت، همانند IUD یا کاشت، شما نباید از این روش برای برنامه ریزی مجدد پریود خودتان استفاده کنید، هرچند که ممکن است پریود شما در طول زمان طولانی مدت تر یا کوتاه مدت تر شود.

شما از نظر فنی نیاز ندارید که در هنگام استفاده از کنترل تولد هورمونی دارای پریود باشید.

فردریک فریدمن[۱۱]، استادیار دانشگاه پزشکی ایکاهن در مونت سیانی و رئیس بخش مامایی، امراض زنانه و علوم  تولید مثل در سیستم سلامت مانت سینای بیان کرده است که یک بار دیگر در مورد سیکل قاعدگی و نحوه متفاوت بودن آن در افراد استفاده کننده از ابزار های پیشگیری هورمونی فکر کنید.

در حالی که در روش کنترل تولد هورمونی شما در هر ماه یک لایه رحمی ضخیمی ایجاد نمی کنید – و در موارد زیادی حتی شما نمی توانید در هنگام استفاده از روش کنترل تولد، تخمک گذاری کنید – بنابراین خونریزی قابل توجه یک مورد مهمی برای کسب اطمینان از عدم بارداری شما می باشد.

دکتر فریدمن معتقد است که در برخی از موارد، شما می توانید با استفاه از داروهای کنترل تولد ترکیبی، به مدت یک هفته داروهای مسکن نخورید و به صورت مستقیم بسته بعدی را مصرف کنید، یا بدون اینکه یک هفته بدون مصرف دارو داشته باشید، از حلقه یا وصله استفاده کنید.

علاوه بر این، در صورتی که مصرف داروی شما به پایان رسیده باشد و شما به یک چیزی بلند مدت تری علاقمند باشید که می تواند فشار پریود شما را کمتر کند، در این صورت دکتر شیرازیان توصیه می کند که از IUD هورمونی استفاده کنید.

IUD های هورمونی با پروژستین ترکیبی پوشیده شده اند که لوونورژسترل[۱۲] نامیده می شود. بر اساس عقیده دکتر مینکین، هر چند که انواع مختلفی از هورمون های IUD وجود دارد، ولی همه آنها منجر به محدود شدن لایه رحمی شما می شوند، که در نهایت می تواند میزان خونریزی شما را در طول پریود کاهش دهد.

دکتر شیرازیان بیان کرده است که “اکثر زنان دارای خونریزی حداقلی هستند (در هنگام استفاده از IUD هورمونی)، و برخی از زنان به صورت کلی دچار پریود نمی شوند”. بر اساس نوع خاصی که شما انتخاب کرده اید، می توانید از IUD هورمونی به مدت سه تا پنج سال استفاده کنید.

در نهایت باید گفت در صورتیکه بخواهید پریود شما بر اساس برنامه خودتان باشد (یا نیاز داشته باشید که پریود خودتان را آرام تر کنید، چرا که منجر به سنگین تر شدن یا دردناک تر شدن پریود می شود)، حتما با ارائه دهنده مراقبت سلامتی خودتان مشورت کنید.

دکتر مینکین بیان کرده است “زمانی که افراد به تعطیلات می رود یا ازدواج می کند، من با سوالات زیادی در مورد نحوه دستکاری در سیکل پریود از طرف این افراد مواجه می شوم.

” این روش های بیان شده به این منظور (تغییر زمان پریود) استفاده می شوند.

با پزشک خودتان ملاقات داشته باشید، در مورد تعداد مواردی که پریود می شوید، توضیح بدهید، همچنین در مورد تاثیر روش پیشگیری بر روی زندگی خودتان یا تاثیر پریو بر روی ایجاد ترس در هنگام صورت گرفتن آن صحبت کنید.

موقعیت خاص شما هیچ نوع اهمیتی ندارد و پزشک شما باید حداقل یک ایده مناسبی برای شروع برنامه شما داشته باشد.

مگان مدن[۱۳]– مترجم : تریبون آزاد

[۱] Follicle – Stimulating Hormone

[۲] estrogen

[۳] Luteinizing hormone

[۴] Progesterone

[۵] Polycystic ovary syndrome

[۶] Mary Jane Minkin, M.D

[۷] Yale Medical School

[۸] Tara Shirazian

[۹] NYU Langone Health

[۱۰] Mayo Clinic

[۱۱] Frederick Friedman, MD

[۱۲] Levonorgestrel

[۱۳] Megan Madden

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*