امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

تفاوت ختنه زنان و ختنه مردان چیست؟ هر آنچه باید بدانید

تفاوت ختنه زنان و ختنه مردان چیست؟ هر آنچه باید بدانید

تفاوت ختنه زنان و ختنه مردان چیست؟ هر آنچه باید بدانید

دلایل و پیامدهای ختنه کردن زنان چیست ؟

ختنه زنان یعنی بریدن یا مسدود کردن قسمتی از آلت تناسلی زنانه که در برخی از فرهنگ ها وجود دارد مثل آفریقا و غرب آسیا. ختنه برای پسران در بسیاری از کشورها رایج است و دارای ویژگی های مثبت است ولی برخلاف آن ختنه برای زنان نه تنها فایده ای ندارد بلکه از لحاظ بهداشتی دچار مشکل هم می شوند. تلاش های بسیاری کرده اند که این سنت را از بین ببرند و در برخی از کشورها ممنوع شده است ولی به طور کامل نتوانسته اند  آن را از بین ببرند.

تفاوت ختنه زنان و ختنه مردان – انواع ختنه در زنان

۴نوع ختنه برای زنان وجود دارد:

  1. بریدن همه یا قسمتی از کلیتوریس که یک لایه نازک بیرونی کلیتوریس را می برند که به آن ختنه سنت می گویند.
  2. برداشتن کلی یا جزیی کلیتوریس و لب های کوچک واژن.
  3. قطع کردن لب های بزرگ و کوچک، تنگ کردن یا مسدود کردن مجرای واژن
  4. آسیب زیادی به دستگاه وارد می شود و دستگاه با شکافتن و سوراخ کردن از بین می رود.

ختنه زنان در کجا وجود دارد؟

هیچ یک از ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام دستور به خانه دختران نداده است و خاستگاه آن به مصر و دره نیل بر می گردد.متاسفانه در ایران هم در مناطقی جنوبی مثل بوشهر، هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و برخی از مناطق کردنشین آذربایجان و کرمانشاه وجود دارد.

رسوم ختنه زنان

در جوامعی که به ختنه زنان معتقدند در هنگام بلوغ یا آغاز نوجوانی ختنه می کنند، در جنوب ایران دختر را قبل از ۴۰روزگی ختنه میکنند.

دلایل ختنه کردن زنان

در این جوامع ختنه زنان برای نگه داشتن پاکدامنی زنان قبل از ازدواج و وفاداری زن انجام میشود،  به همین دلیل با برداشتن کلیتوریس لذت رابطه جنسی به شدت کم میشود و حتی ممکن است از رابطه جنسی لذت کامل نبرند و حتی ممکن است این زنان به علت محدود شدن لذت از طریق رابطه جنسی به خیال پردازی بپردازند و یا به رابطه با مردان دیگر فکر کنند.

در واقع این رسم و رسوم نتیجه معکوس داشته است.

 عوارض و پیامدهای بهداشتی ختنه برای زنان

ختنه برای زنان خطرات جسمانی زیادی به همراه دارد:

  • درد و خونریزی و شوک هنگام بریدن که بدون بی حسی انجام میشود.
  • عفونت و زخم به دلیل رعایت نکردن بهداشت
  • ناباروری و مرده زایی
  • درد برای ادرار کردن

گاهی لازم می شود که عمل دیگر صورت بگیرد تا واژن باز شود که باز درد زیادی را به فرد وارد می‌کند

علاوه بر مشکلات و پیامد های جنسی آثار روانی شدیدی به زنان وارد می شود.

 افسردگی

دختران به دلیل بی اعتمادی به محیط خانواده عملی درد را تحمل میکند و دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند و نیاز به روان درمانی پیدا می کند.

 مشکلات جنسی

کلیتوریس نقش زیادی در ایجاد لذت جنسی دارد که باعث میشود رابطه جنسی به شدت محدود شود و پژوهش ها نشان داده است که زنانی که ختنه می شوند به دلیل اینکه از رابطه جنسی لذت کافی را نمی برند سعی میکند با مردان متنوع رابطه برقرار کنند که لذت جنسی را تجربه کنند.

 اختلالات روانی

در برخی مواقع شدت شوک آنقدر زیاد است که فرد استرس بعد از این اتفاق را دارد که اختلالات روانی زیادی به فرد وارد می شود.

 درمان زنان ختنه شده

روش درمان قطعی برای این زنان وجود ندارد اما روش‌های جراحی پلاستیک اصلاحی وجود دارد که سعی می کند با استفاده از بافت کلیتوریس داخلی و بیرون آوردن این بافت حساسیت را ایجاد کند.

ختنه کردن یکی از دردناک ترین کارهایی است که برسر زنان می آورند که مشکلات روحی روانی زیادی برای زنان به همراه دارد و زندگی را سخت می‌کند.

تفاوت ختنه زنان و ختنه مردان

ختنه مردان و عوارض آن

چرا مردان باید ختنه شوند؟ روی سلامت جسمی و روانی آن تاثیر میگذارد؟

یکی از تصمیماتی که برای فرزندان پسر می‌گیرند ختنه کردن است که ختنه کردن مرد توسط پزشکان تاکید شده است و فواید بسیار زیادی برای آنها دارد.

ختنه در دین و فرهنگ

یکی از رسوم قدیمی است که ریشه آن در مصر باستان است و امری  واجب برای پسران تلقی شده است. پسران مسلمان باید قبل از بلوغ و پسران یهود را باید در روز هشتم تولد ختنه کنند.

پیش پوست یا غلفه چیست ؟

پوستی که روی سر نره یا سر آلت تناسلی مردان را می پوشاند که اگر ختنه نکنند روی آلت را می پوشاند و به ‌مرور پس از پنج سالگی از سر نره جدا می‌شود و نزدیک بلوغ عقب کشیده می شود که سر آلت نمایان می شود در ختنه این پوست با فاصله دو میلیمتر از محل چسبیده به تنه تناسلی جدا میشود در کشورهایی که پسران ختنه نمی شوند نکات بهداشتی برای تمیز نگه داشتن توصیه می شود.

 اثرات جسمی

وجود پیش پوست می‌تواند اثراتی روی سلامت جسم کودک داشته باشد و از بروز بیماری هایی مثل عفونت یا پیش پوست کم کند برای همین باعث حمایت برخی از افراد از ختنه نکردن شده است.

  • تمیز کردن راحت تر آلت تناسلی

در پسرانی که ختنه نمی شوند تمیز کردن ساده تر است تمیز کردن آلت از باقیمانده ادرار بین پیش پوست و سرنره جلوگیری می‌کند و احتمال عفونت را کم می‌کند.

  • پیشگیری از عفونت

بالانیت می‌تواند پیش پوست را هم دچار عفونت کند و اگر ختنه انجام نشده باشد احتمال بروز آن وجود دارد. در این مواقع سر آلت تناسلی ورم می‌کند وادرار کردن و رابطه جنسی سخت و دردناک است و می‌تواند در هنگام رابطه جنسی به شریک جنسی  وارد شود و در صورت اینکه بالانیت درمان نشود عفونت به کلیه و مثانه می رسد.

  • پیشگیری از بیماری های تناسلی

مردانی که ختنه می شوند نسبت به مردانی که ختنه نمی شوند کمتردچار hiv می‌شوند.

  • پیش پوست تنگ

به معنای به عقب کشیده نشدن پیش پوست پیش از بلوغ است که باید به صورت طبیعی اتفاق بیفتد تا قبل از دوران بلوغ اگر اتفاق بیفتد طبیعی است اما ادامه داشتن آن در دوران بلوغ نیاز به درمان دارد و می‌تواند باعث جمع شدن ادرار زیر پیش پوست و یا خارج شدن آن با فشار شود.

  • سرطان

یکی از سرطان‌های نادر سرطان آلت است که حدود ۱۰ میلیون نفر از افراد مبتلا هستند که افرادی که ختنه نکرده اند دچار آن خواهندشد.

  • اثرات روانی

قطعاًختنه  برای مردان اگر در سنین بالا و در شرایط نامناسب انجام شده باشد تجربه ای دردناک است و ضربه روحی روانی برای فرد فراهم می کند برای همین متخصصان معتقدند که در هفته های اول تولد با بی‌حسی انجام شود و اگر بعد از یک سالگی انجام می‌شود باید با بیهوشی باشد تا کودک احساس نکند که به وضعیت جسمی و جنسی او آسیب رسیده است اگر کودک شما درسنی می باشد که متوجه تغییر وضعیت تناسلی شده باشد بهتر است این مسائل را در حد فهم به او آموزش دهید.

برخی از تحقیقات نشان دادند که تجربه جنسی افراد ختنه شده بیشتر از ختنه نشده است و از روابط خود رضایت بیشتری دارند.

اما نکته اصلی این است که پیش پوست نقطه حساس تری از نظر تحریک پذیری است که در صورتی که ختنه نشود کمتر تحریک  خواهد شد اما برخی دیگر معتقدند که آمیزش جنسی برای افراد ختنه شده و شریک جنسی آنها کمتر ارضا کننده است.

 کدام روش را انتخاب کنیم برای ختنه؟

دو روش برای ختنه وجود دارد که هر کدام فواید و عوارض خود را دارد :

  • حلقه

روش حلقه ابتدا با دو انبر باز می‌شود و برای محافظت از سرنره  با ابزار گرد داخل پوست میرود و روی سر نره قرار می گیرد و برای وارد شدن ابزار به داخل پیش پوست شکافی ایجاد می‌شود سپس از بیرون،  روی محلی که باید پیش پوست جدا شود حلقه ای پلاستیکی قرار می‌دهند و پس از گذشت پنج تا هفت روز پیش پوست خود به خود مانند بند ناف جدا می شود.

  • جراحی در این روش با دو انبر پیش پوست باز می شود ابزاری برای محافظت روی سرنره قرار میگیرد اما در اینجا بعد از ایجاد شکاف روی پیش پوست با قیچی جراحی دور تا دور پیش پوست بریده می شود.

 عوارض احتمالی عمل

باعوارض خفیف مثل خونریزی،  التهاب،  سوزش ادرار همراه است که اگر توسط فرد غیرمتخصص انجام شود ممکن است باعث تنگی مجرای ادراری و سخت شدن خروج ادرار شود .

مراقبت های لازم پس از ختنه

  • پس از عمل ختنه ممکن است آلت حساس شود و ادرار دردناک باشد ترشحات زرد طبیعی است.
  • باید بانداژ دائما عوض شود و از وازلین و یا پمادهای آنتی بیوتیک استفاده کرد تا دو هفته باید مراقبت‌ها ادامه داشته باشد.
  • بعد از ختنه کودک،  می توانید آن را حمام کنید ولی نباید بازی های مثل دوچرخه سواری داشته باشند.
  • بهتر است از لباس های گشاد استفاده کرد و لباس زیر تن نکرد.

 بهترین زمان ختنه

همه متخصصان معتقدند بهترین زمان برای ختنه قبل از ۳ سالگی است اما برخی دیگر معتقدند که بهترین زمان حدود یک ماهگی است و برخی دیگر بعد از دو سالگی را پیشنهاد می‌کنند اما با توجه به خطر های عفونت احتمالی و ضربه روحی توصیه می شود که قبل از یک ماهگی ختنه انجام شود

موارد مهم هشداردهنده بعد از ختنه

در صورتی که یکی از علائم را دیدید باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی
  • تورم و دردناک بودن بعد از دوهفته
  • سوزش در هنگام ادرار بعد از دو هفته

اما در صورتی که عوارضی مثل قرمزی،  تورم، تب  وجود داشت باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

منبع: تریبون آزاد

ارسال نظرات

یک دیدگاه برای “تفاوت ختنه زنان و ختنه مردان چیست؟ هر آنچه باید بدانید”

  1. Emanuel گفت:

    من تکذیب میکنم . دختر یکی از شهر های استان بوشهر هستم و همچین رسمی توی استان بوشهر وجود نداره

پاسخی بگذارید

*