امروز : سه شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۳ می باشد.

واژه خانواده درمانی

واژه خانواده درمانی

خانواده درمانی مدخله‌ای است که بر عوض شدن تعامل‌ها بین همه افراد خانواده تمرکز دارد و برایش تلاش می‌کنند تا کار خانواده به عنوان واحد متشکلی از همه اعضای خانواده بهتر شود.

نویسنده جوان فرانسوی در این زمینه می‌نویسد: اگر شما دوستی دارید و ایشان عاشق هوشتان است و دوستی دیگر عاشق جذابیتتان، ولی عشق خانواده برای شما که دلیل نمی‌خواهد؛ زیرا شما در خانواده به دنیا می‌آیید و با خانواده‌تان هم‌خون هستید. در این صورت خانواده می‌تواند از هر کس دیگری بیشتر در دنیا، شما را ناراحت کرده و یا شما را خوشحال کند و بیشتر با شما در ارتباط باشد.

برای مثال یک سیستم اجتماعی، شامل گروه‌هایی از اشخاص است که از راه و روش ازدواج و تولید مثل با هم در حال زندگی هستند. این مدل و سازمان اجتماعی در کل طول تاریخ نقش اساسی و حیاتی برای پیشرفت و رشد و اجتماعی‌شدن نوع انسان ایفا کرده است. این را بدانید که خانواده بدون شک مهم‌ترین و اساسی‌ترین سازمانی است که سازنده رفاه جسمی و رشد روانی و اجتماعی کودک و دلیل رسیدن وی به تعادل (اجتماعی، روانی و فیزیکی)  است. آشنایی با قوانین و اجتماعی‌شدن، به طور طبیعی ارزش‌های فرهنگی و نقش‌ها در خانواده امکان دارد و کودک در تعاملات اولیه خود با خانواده‌اش به یک فرد اجتماعی مبدل می‌شود. بر همین اساس هم از زمان‌های گذشته راه و روش خانواده مورد توجه روانشناسان بوده است.

بنابراین جالب است بدانید نه‌تنها خانواده یک سیستم است، بلکه در جایگاه یک زیرسیستم از جامعه انسان‌ها نیز به حساب می‌آید و عامل‌هایی از قبیل موقعیت اقتصادی و اجتماعی، ن‍ژاد، نقش جنسیی، آموزش، مهاجرت، مذهب، کشور محل اقامت، (ارتباطات سیاسی و گاهی مرحله و مدل چرخه زندگی افراد خانواده، بر روی آن تاثیر می‌گذارد.

گاهی اوقات ناکارآمدی در افراد مختلف به الگوهای خانوادگی ناسودمند در نظر گرفتن تعاملات با استرس و بعضی رفتارهای مرضی برمی‌گردد. در گاهی اوقات موقعیت مشکل‌ساز، فشارآور یا تنش‌زا خانواده‌ها فشار و استرس را احساس  می‌کنند و همه افراد خانواده در این صورت احساس تنش، عجز و ناراحتی می‌کنند. لحظات استرس‌زا امکان دارد سیستم خانواده را دچار اختلال کند، مگر در صورت این‌که خانواده قادر باشد الگوی ناکارآمد خودش را با شرایطی که در آن وجود یکی کند و آن را درست کند. بسیاری از استرس‌هایی که گاهی اوقات خانواده‌ها با آن برخورد می‌کنند، به دو مدل هستند: طبیعی و غیرطبیعی. در این دیدگاه فشار استرس «طبیعی» خانواده در مواجهه با دفعه‌های انتقالی به جداشدن فرزندان، والدشدن، بازنشستگی و امثال آن بازمی‌گردد.

مقدار زیادی از استرس‌های «غیرطبیعی» خانواده همراه با بیماری، جنگ، بلایا، و از دست دادن عضوی از افراد خانواده، مهاجرت و غیره است.

منبع: com.مشاوره-خانواده

بازدید:۷۱۴۲۵۶

رتبه مقاله درگوگل:5-Stars

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*