امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

درمان سرطان برای زنان: تاثیرات جانبی جنسی

تریبون_آزاد_سرطان_زنان_عوارض_جانبی

تریبون_آزاد_سرطان_زنان_عوارض_جانبی

درمان سرطان برای زنان: تاثیرات جانبی جنسی

درمان سرطان می تواند منجر به ایجاد یک سری تغییرات فیزیکی و در نتیجه مشکل تر شدن رابطه جنسی شود

شاید در حین تفکر نسبت به گزینه های درمان سرطان و مقابله با اضطرابی که در نتیجه تشخیص سرطان ایجاد می شود، رابطه جنسی آخرین موردی باشد که به ذهن شما خطور می کند.

ولی همزمان با اینکه شما در طول دوره درمان سرطان و بعد از آن احساس راحتی به دست می آورید، در این شرایط خواهید خواست تا جایی که می توانید به زندگی نرمال خودتان برگردید. در رابطه با اکثر زنان، این مورد منجر به ادامه دادن رابطه صمیمی جنسی می شود.

یک رابطه صمیمی با همسر می تواند منجر به ایجاد احساس دوست داشته شدن و حمایت شدن در طول فرآیند درمان سرطان شود. ولی تاثیرات جانبی جنسی درمان سرطان می تواند ادامه رابطه جنسی را با مشکلاتی مواجه کند.

مشخص کنید که آیا شما با تاثیرات جانبی جنسی در طول دوره درمان سرطان یا بعد از آن مواجه هستید و کدام روش های درمان می توانند این تاثیرات را داشته باشند.

چه کسی با ریسک تاثیرات جانبی جنسی مواجه است؟

زنانی که به دلیل سرطان های زیر مورد درمان قرار می گیرند، با بیشترین تاثیرات جانبی جنسی مواجه هستند:

  • سرطان مثانه
  • سرطان سینه
  • سرطان پشت رحم
  • سرطان روده ای
  • سرطان رحمی
  • سرطان تخمدان
  • سرطان مقعد
  • سرطان شکم
  • سرطان واژنی
  • سرطان فرج

درمان هر نوع سرطان دارای ریسک مربوط به ایجاد یک سری تغییرات فیزیکی در بدن شما می باشد که می تواند تصویر بدنی و تمایلات جنسی شما را تغییر دهد.

ولی ابتلا به سرطان، صرف نظر از نوع سرطانی که وجود دارد، همچنین بر روی عواطف شما هم تاثیرگذار می باشد. برای مثال، ممکن است در نتیجه تشخیص سرطان در شما، نسبت به درمان خودتان و پیش بینی بیماری خودتان احساس اضطراب و نگرانی داشته باشید.

همچنین این عواطف بر روی دیدگاه شما نسبت به رابطه جنسی و صمیمی تان با همسرتان تاثیرگذار خواهد بود.

کدام یک از تاثیرات جانبی جنسی، رایج ترین موارد می باشند؟

روش درمانی که دریافت می کنید و نوع و مرحله سرطانی که دارید، تجربه شدن تاثیرات جانبی جنسی توسط شما را مشخص خواهد کرد. رایج ترین تاثیرات جانبی گزارش شده در بین زنان عبارتند از:

  • مشکلاتی در دستیابی به اوج لذت جنسی
  • انرژی کمتر برای فعالیت جنسی
  • از دست دادن تمایل به رابطه جنسی
  • احساس درد در حین دخول
  • کاهش اندازه واژن
  • خشکی واژنی

تمامی زنان این تاثیرات جانبی را تجربه نخواهند کرد. پزشک شما می تواند تعیین کند که روش های درمان خاص می توانند منجر به بروز کدام یک از این تاثیرات در شما شوند.

درمان سرطان به چه نحوی منجر به ایجاد تاثیرات جانبی جنسی می شود؟

روش های درمان سرطان که به احتمال زیاد منجر به ایجاد تاثیرات جانبی جنسی می شوند، شامل موارد زیر می باشند:

شیمی درمانی

اکثر زنان در طول شیمی درمانی و بعد از آن، از دست رفتن شهوت جنسی را تجربه می کنند. اغلب تاثیرات جانبی درمان – همانند خستگی، بی خوابی، ریزش مو، کاهش وزن یا افزایش وزن – می توانند منجر به ایجاد احساس غیر جذاب بودن در شما شوند.

معمولا تاثیرات جانبی بلافاصله بعد از درمان از بین می روند. ولی به دست آوردن اعتماد به نفس مجدد و برگشت تمایل به رابطه جنسی می تواند زمان بر باشد.

شیمی درمانی می تواند منجر به کاهش ناگهانی در تولید استروژن در تخمدان شود. این مورد می تواند علائم یائسگی، همانند تنگی واژنی (اتروفی واژنی) و خشکی واژنی را ایجاد کند که هر دو مورد منجر به ایجاد درد در حین دخول می شوند.

تاثیراتی که داروهای شیمی درمانی دارند را از پزشکتان بپرسید، چرا که بعضی از آنها می توانند منجر به ایجاد تاثیر یائسگی موقت یا دائمی شود.

بر اساس نوع سرطانی که دارید، پزشک شما روش درمان جایگذاری استروژن – که همچنین به عنوان هورمون درمانی برای یائسگی شناخته می شود – را تجویز خواهد کرد تا تاثیرات جانبی تجربه شده را کاهش دهد.

کرم های استروژن موضعی که بر روی ناحیه واژنی مالیده می شوند، می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. با این وجود، زنان دارای سینه حساس نسبت به هورمون یا دارای سرطان تخمدان، باید با دقت مناسبی نسبت به هر نوع هورمون درمانی با پزشکشان صحبت کنند.

همچنین شیمی درمانی می تواند منجر به آسیب دیدن بافت هایی در بدن شما شود که شامل واژن می باشند. این آسیب منجر به ایجاد جراحت می شود و می تواند ریسک عفونت را افزایش دهد.

همچنین این مورد می تواند منجر به ایجاد خستگی و افزایش خونریزی شود. در طول این دوره زمانی، پزشکتان به شما توصیه خواهید کرد تا از آمیزش جنسی اجتناب کنید؛ در غیر این صورت تمایلی به رابطه جنسی نخواهید داشت.

تشعشع درمانی

تاثیرات جانبی جنسی مربوط به تشعشع درمانی در بین زنانی بیشترین رواج را دارد که در بخش لگن درمان دریافت می کنند.

تشعشع درمانی در ناحیه لگن منجر به ایجاد موارد زیر می شود:

آسیب دیدن تخمدان. تعداد آسیب و دائمی بودن آن بستگی به قدرت و سمت درمان های تشعشعی دارد. تخمدان های آسیب دیده استروژن تولید نمی کنند.

این مورد منجر به ایجا یائسگی و بروز علائم و نشانه های آن، همانند خشکی واژنی یا تشعشعات داغ می شود. در صورتی که تا به حال تجربه یائسگی را داشته باشید، ممکن است که این علائم را تجربه نکنید.

تغییراتی در لایه واژنی. تشعشع درمانی در مسیر خودش می تواند منجر به سوزاندن بافت سالم شود. این مورد می تواند منجر به ملتهب و نازک تر شدن لایه واژنی شما شود.

در طول درمان و چند هفته بعد از آن، دخول در طول رابطه جنسی دردناک خواهد بود. در حین بهبود لایه واژنی شما، ممکن است که این لایه ضخیم و دارای اثر زخم باشد و باعث شود که واژن در طول دخول تنگ و فاقد حالت کشیدگی باشد.

پزشک شما می تواند برای پیشگیری از ایجاد بافت زخمی بعد از صورت گرفتن تشعشع درمانی، استفاده از متسع کننده واژنی را به شما پیشنهاد دهد.

در رابطه با مواردی که می توانید از روش های تشعشع درمانی انتظار داشته باشید، با پزشک خودتان مشورت کنید. برخی از تاثیرات جانبی اجتناب پذیر خواهند بود.

برای مثال، انجام عمل جراحی برای جابجا کردن تخمدان های شما به یک بخش دیگری از بدنتان، می تواند منجر به پیشگیری از آسیب دیدن آن در طول تشعشع درمانی و حفظ قدرت بارداری شما شود. در رابطه با گزینه های در دسترس خودتان، با پزشکتان مشورت کنید.

تریبون_آزاد_سرطان_زنان_عوارض_جانبی

تریبون_آزاد_سرطان_زنان_عوارض_جانبی

عمل جراحی

تاثیر عمل جراحی بر روی توانایی جنسی شما، به نوع سرطانی که دارید، محل و اندازه آن بستگی دارد.

فرآیند های جراحی که می توانند منجر به ایجا تاثیرات جانبی جنسی شوند، عبارتند از:

جراحی ریشه ای (مربوط به بیرون آوردن رحم). یکی از روش های درمان سرطان پشت رحم می تواند جراحی ریشه ای باشد که در طول آن رحم و لیگامن های مربوطه، و همچنین پشت رحم و بخشی از واژن، برداشته می شود.

معمولا واژن کوتاه شده منجر به تغییر توانایی شما برای برقراری رابطه جنسی نمی شود، هر چند که یک سری تغییراتی را ایجاد می کند. همچنین جراح در طول این فرآیند می تواند تخمدان ها را بیرون بیاورد. در صورتی که شما در دوره قبل از یائسگی قرار داشته باشید، در حین بیرون آوردن تخمدان هایتان، یائسگی را تجربه خواهید کرد.

سیستکتومی[۱] ریشه ای. در این عمل جراحی مربوط به سرطان مثانه، جراح مثانه، رحم، تخمدان ها، لوله های رحمی، پشت رحم، دیواره جلویی واژن شما و مجرای پیشاب شما را بیرون خواهد آورد. جراح شما واژنتان را مجددا درست خواهد کرد، هر چند که واژن درست شده ممکن است نسبت به واژن قبل از عمل جراحی کوتاه تر و باریک تر باشد.

این شرایط می تواند منجر به ایجاد درد در طول رابطه جنسی شود. در صورتی که تا به حال یائسگی را تجربه نکرده باشید، بیرون کشیدن تخمدان هایتان می تواند منجر به ایجاد یائسگی در شما شود.

برش عجانی شکم (AP). برش AP در صورتی می تواند استفاده شود که شما دارای سرطان روده ای یا مقعدی باشید. جراح شما روده پایین و راست روده شما را خواهد برید.

شما در صورت استفاده نکردن از بالش در زیر مقعدتان، در طول دخول در واژن خودتان احساس درد خواهید داشت.

برخی از زنانی که برش AP داشته اند، همچنین تخمدان هایشان هم بیرون می آید. در صورتی در مرحله که قبل از یائسگی قرار داشته باشید، این عمل منجر به ایجاد یک یائسگی دائمی در شما خواهد شد.

برش فرج (ولوکتومی[۲]). در صورتی که شما دارای سرطان فرجی باشید، ممکن است که برش فرجی بر روی شما صورت بگیرد. جراح شما کل فرج را بیرون خواهد کشید، که شامل لایه های درونی و بیرونی و همچنین چوچوله می باشد.

این بخش از بدن نقش مهمی را در تحریک جنسی زنان دارد. بیرون کشیدن فرج و چوچوله می تواند منجر به حساسیت کمتر این بخش ها شود و دست یابی به ارگاسم را برای شما سخت تر کند.

علاوه بر این، ممکن است که برخی از عمل های جراحی به جایگذاری یک باز کننده (اوستومی[۳]) نیاز داشته باشند که اجازه می دهد تا مدفوع و ادرار در یک کیسه ای جمع شود که به بدن شما متصل می شود.

پوشیدن یک کیسه اوستومی می تواند منجر به ایجاد احساس خود آگاهی یا نداشتن جذابیت در شما شود. درمانگران اسوتومی و متخصصان پوشاک می تواند به شما کمک کنند تا سطح اعتماد به نفستان را افزایش دهید.

هورمون درمانی

در صورتی که به یک سرطان حساس به هورمون مبتلا باشید، ممکن است که درمان انسداد کننده هورمون را از طریق عمل های جراحی، مواردی از قبیل تاموکسیفن یا بازدارنده های آروماتاز[۴] یا از طریق جراحی، همانند از بین بردن تخمدان هایتان (اوفورکتومی[۵]) دریافت کنید.

در صورتی که سرطان شما نسبت به هورمون حساس باشد، این روش های درمان انسداد کننده هورمون می توانند روش موثری در کاهش دادن یا از بین بردن سرطان باشند و می توانند شانس برگشت مجدد سرطان را کاهش دهند.

هر دو مورد عمل های جراحی و تجویز دارویی برای هورمون درمانی، می توانند منجر به بروز علائم و نشانه های یائسگی شوند که شامل تشعشعات داغ و خشکی و لاغری واژنی می باشند.

بیرون کشیدن تخمدان های شما باعث ایجاد یائسگی دائمی در شما خواهد شد. روش های درمان کاملا متفاوتی در دسترس هستند که می توانند این تاثیرات جانبی را به حداقل برسانند؛ بنابراین در رابطه با این موارد با تیم مراقبت سلامتی خودتان صحبت کنید.

معمولا تاثیرات جانبی داروهای مربوط به درمان هورمونی بعد از توقف مصرفشان از بین می روند. زنانی که به دلیل ابتلا به سرطان از روش درمان هورمونی استفاده می کنند، معمولا این داروها را به مدت پنج سال یا بیشتر مصرف می کنند.

برای به دست آوردن مجدد عملکرد جنسی خودتان، چه کاری می توانید انجام بدهید؟

شناخت تاثیرات جانبی مورد انتظار قبل از شروع کردن درمان سرطان می تواند آمادگی شما را برای مقابله با آن افزایش دهد.

در صورتی که شما تاثیرات جانبی جنسی را تجربه کنید، تا جایی که امکان دارد، اطلاعات بیشتری را در رابطه با مواردی که منجر به بازداشتن از عملکرد جنسی تان می شود، به دست بیاورید.

همچنین ممکن است که شما بخواهید:

با تیم مراقب سلامتی تان صحبت کنید. صحبت کردن در رابطه با تاثیرات جانبی جنسی می تواند منجر به ایجاد احساس ناراحتی در شما شود. هر چند که صحبت کردن در رابطه با مسائل جنسی می تواند زشت به نظر برسد، ولی در صورتی که یک شخص دیگری را در مورد مشکلاتتان مطلع نکنید، نخواهید توانست که به یک راه حل مناسبی دست پیدا کنید.

در صورتی که نوشتن سوالاتتان برایتان راحت می باشد، این کار را انجام دهید. علاوه بر این، ممکن است که پزشک شما برای صحبت کردن در مورد مسائل جنسی خجالت بکشد یا مردد باشد.

در صورتی که این مورد وجود داشته باشد، از وی بخواهید که شما را به یک متخصص ارجاع دهد یا از سایر اعضای تیم مراقب سلامتی خودتان، همانند پرستاران و مشاوران، کمک بگیرید.

با همسر خودتان صحبت کنید. اجازه بدهید که همسرتان نسبت به مواردی که تجربه می کنید و نسبت به کمکی که می تواند به شما ارائه بدهد، مطلع باشد.

برای مثال، ممکن است به این نتیجه برسید که استفاده از نرم کننده منجر به از بین رفتن خشکی واژنی شما می شود یا تغییر دادن پوزیشن به شما کمک می کند تا از بروز درد تناسلی در طول رابطه جنسی پیشگیری کنید.

شما به کمک یکدیگر می توانید یک سری راه حل هایی را برای برگشت به زندگی جنسی کاملتان انجام دهید.

روش های دیگری را برای داشتن رابطه صمیمی پیدا کنید. آمیزش تنها گزینه مربوط به نزدیک شدن به همسرتان نمی باشد. یک زمان بیشتری را برای صحبت کردن با وی، در آغوش کشیدن وی یا نواز کردن وی در نظر بگیرید.

ارتباط برقرار کردن از طرق دیگر می تواند به شما کمک کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید و اضطراب کمتری را در رابطه با تاثیرات جانبی جنسی تجربه کنید.

با سایر افراد بازمانده از سرطان صحبت کنید. تیم مراقبت سلامتی شما می تواند شما را با یک گروه حمایتی موجود در شهرتان آشنا کند. در غیر این صورت، به صورت آنلاین با افراد بازمانده از سرطان ارتباط برقرار کنید.

در صورتی که در حین بحث سکسی رو در رو با افراد غریبه خجالت بکشید، محیط آنلاین یک فرصتی را برای بی نام و ناشناس ماندن در حین این بحث ها فراهم می کند. با شبکه بازماندگان از سرطان مربوط به انجمن سرطان آمریکا شروع کنید.

به دست آوردن مجدد عملکرد جنسی بعد از انجام درمان سرطان می تواند زمان بر باشد. هر چند که این مورد ناامید کننده می باشد، ولی به یاد داشته باشید در صورتیکه قبل از سرطان یک زندگی جنسی مثبت و رضایت بخشی داشته اید، احتمالا بعد از سپری کردن دوره درمان هم به این بهبود دست پیدا خواهید کرد.

مترجم : مگاروان

[۱] Cystectomy

[۲] Vulvectomy

[۳] Ostomy

[۴] Tamoxifen or aromatase inhibitors

[۵] Oophorectomy

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*