امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

دوجنسه بودن به چه معنایی می باشد؟

دوجنسه بودن به چه معنایی می باشد

دوجنسه بودن به چه معنایی می باشد

یادگیری تاثیرات بالقوه مربوط به این شرایط بالینی

بیشتر افراد عبارت منسوخ شده خنثی یا دوجنسی[۱] را شنیده اند، ولی با عبارت دوجنسه[۲] که در دنیای امروزی به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته می شود و به افرادی اشاره می کند که ویژگی های فیزیکی مردانه یا زنانه معمولی را ندارند، آشنایی مناسبی ندارند.

با خواندن مطالب ارائه شده در اینجا، ایده و دیدگاه بهتری نسبت به تعریف این عبارت خواهید داشت و نسبت به تاثیرات این شرایط بر روی افرادی که با این ویژگیهای خاص متولد می شوند، مطلع خواهید شد.

تعریف دوجنسه چیست؟

عبارت دوجنسه برای توصیف افرادی به کار گرفته می شود که در هنگام تولد دارای آناتومی جنسی غیرمعمول هستند و متفاوت از افرادی هستند که آناتومی جنسی خودشان را از طریق جراحی، هورمون یا سایر روش های درمانی تغییر می دهند.

این افراد معمولا به عنوان ترنس جندر شناخته می شوند، همانند ستاره تلویزیون، کایتلین جنر[۳]، بازیگری به اسم لاورن کوکس[۴] در فیلم مشهور “نارنجی یک سیاه جدید است[۵]” و نویسنده ای به اسم جنت ماک[۶].

تغییرات جدیدی در این زمینه که کدام یک از افراد تحت تاثیر دوجنسه بودن قرار دارند و همچنین درجه ای که ویژگی های دوجنسه می توانند برای آنها مشکل زا باشند، صورت گرفته است.

به طور مشخص، پذیرش اجتماعی نقش مهمی را در تاثیرات منفی ویژگی های دوجنسه بودن بر روی افراد دارد.

به دلیل اینکه متخصصان بالینی آموزش مناسبی را در شناخت مسائل دوجنسگی ندیده اند، آنها همواره بهترین مشورت را برای والدینی که فرزند متولد شده آنها دارای ویژگی های دوجنسگی می باشد، ارائه نمی کنند.

ویژگی های رایج افراد دوجنسه

برخی از حالتهایی که افراد تحت تاثیر دوجنسگی قرار می گیرند، شامل داشتن آلت تناسلی مردانه کوچک (افراد دارای آلت تناسلی مردانه کوچک) – هم در دختران و هم پسران، همراه با یک چوچوله بزرگتر از حد معمولی می باشد.

علاوه بر این، ممکن است که فرد دارای کیسه بیضه ای باشد که به دو بخش تقسیم شده است و همانند لبهای فرج یا یک لب فرج می باشد که فاقد سوراخ واژنی است.

سوراخ پیشابی می تواند در جای معمول خودش قرار نگرفته باشد و یا به صورت طبیعی رشد پیدا نکرده باشد و ممکن است بیضه ها پایین نیامده باشند و به جای اینکه در داخل کیسه بیضه قرار بگیرند، در داخل بدن قرار گرفته باشند.

این مورد می تواند بر روی افرادی که ظاهر مردانه و زنانه دارند، تاثیرگذار باشند.

همچنین بر اساس جنسیت فرض شده برای فرد، امکان رشد کردن یا رشد نکردن سینه ها به صورت موردی وجود دارد.

دوجنسه بودن به چه معنایی می باشد

دوجنسه بودن به چه معنایی می باشد

دلایل مربوط به این شرایط

برخی از افراد به صورت دوجنسه متولد می شوند، چرا که آنها دارای ترکیبات غیر معمول از کرومزوم های X و Y هستند که در شرایط عادی جنسیت را مشخص می کنند.

علاوه بر این، بدنهای برخی از افراد به پیامهای مربوط به هورمون های جنسی، به صورت معمول جواب نمی دهند و به همین دلیل ویژگی های جنسی آنها به صورت معمول رشد پیدا نمی کند.

همچنین در موارد محدودی ویژگی های دوجنسگی می توانند نشان دهنده شرایط بالینی مربوطه باشند؛

بنابراین در صورتی که شما یا کودک شما چنین ویژگی هایی داشته باشید، قبل از اینکه هر گونه مشکلی برای شما پیش بیاید، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

تاثیر دوجنسه بودن

افراد دارای ویژگی های دوجنسگی، به عنوان افراد دارای اقلیت جنسیتی، با یک ریسک زیادی در مورد مصرف مواد و مشکلات اعتیادی مواجه هستند.

ممکن است که این افراد در معرض اجتناب از خانواده، مسخره شدن یا سایر رفتارهای منفی مربوط به افراد متعصب یا سایر افرادی که درکی از شرایط این افراد خاص ندارند، قرار بگیرند.

متاسفانه برای یک دوره بسیار طولانی، افراد دارای ویژگی ها دو جنسگی، به صورت نامناسبی به عنوان افراد خنثی شناخته می شدند،  و جوک ها مسخره کننده و نمایشهای تحقیر کننده زیادی در مورد این افراد ساخته می شد.

مناقشات ورزشی هم در مورد افراد دوجنسه ایجاد می شد که به عنوان سرتیتر خبری انتخاب می شدند.

دونده آفریقای جنوبی، کستر سمنیا[۷] و بازیکن تنیس بازنشته آلمان، سارا گرونرت[۸]، که به عنوان یک زن شناخته می شدند، به دلیل داشتن ویژگیهای دوجنسگی با اتهام داشتن مزیت های غیرعادلانه در ورزش مربوطه مواجه بودند.

هر چند که اطلاعات عمومی در رابطه با چنین افرادی کاملا محدود می باشد، ولی افزایش آگاهی افراد در مورد ترنس جندر می تواند باعث شود که در آینده، افراد دوجنسه هم بیشتر مورد پذیرش عموم قرار بگیرند.

نویسنده: الیزابت هارتنی[۹]

مترجم : تریبون آزاد

آخرین به روز رسانی: ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۸

[۱] hermaphrodite

[۲] intersex

[۳] Caitlyn Jenner

[۴] Laverne Cox

[۵] Orange is New Black

[۶] Janet Mock

[۷] Caster Semenya

[۸] Sarah Gronert

[۹]  Elizabeth Hartney, PhD

مطالب مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*