یکی از مهم ترین و موثرترین عوامل خانوادگی که سبب می شود برخی از کودکان لجبازی و نافرمانی کنند، فقدان مهارت های ارتباطی موثر والدین است. در حالی که انتخاب یک شیوه ی صحیح و مناسب ارتباطی می تواند از شدت لجبازی و مخالفت جویی در هر کودکی بکاهد و سطح همکاری و پذیرش او را بالاتر ببرد، استفاده از یک روش ارتباطی غیر منطقی، نتیجه ای عکس دارد و می تواند حتی به روابط عاطفی بین والدین وفرزندان آسیب برساند وباعث بروز دردسر برای هر دو طرف شود .
یک ارتباط موثر، تنها وسیله انتقال اطلاعات بین والدین وفرزندان است. تنها راه نشان دادن احساسات به یکدیگر است. بهترین راه تصحیح سوءتفاهم هاست. پیش شرط هر نوع آموزش موثر ودر نتیجه لازمه ی رشد اجتماعی فرزندان است.یک ارتباط ناموثر باعث ایجاد سوءتفاهم می شود. منجر به نارضایتی، احساس تنهایی وتعارض در بین والدین وفرزندان می شود. در طول زمان اعتماد به نفس فرزندان وحتی والدین را مختل می کند واحساس درماندگی ودر نتیجه آسیب های روانی واجتماعی ایجاد می نماید. توانایی والدین وفرزندان را برای مقابله با مشکلات زندگی کاهش می دهد.
هنگام برقراری ارتباط با فرزندانشان پیام هایی را به آنها می دهند که موانع برقراری ارتباط موثر است و راه را برای تغییر رفتار در جهت صحیح می بندد. این پیامها عبارتند از:
به طور نمونه فرزند:”من از مادر بزرگ بدم می آید.” والد: “چه حرف بیخودی می زنی.” فرزند:” گفتم که ازش خوشم نمی آید، همش می خواد نصیحت کنه.” والد:” اون تو رو دوست داره، خیلی بی انصافی.” فرزند:” ولی من ازش خوشم نمی آد.” والد:” دفعه آخرت باشه که پشت مادر بزرگت حرف می زنی، دیگه نمی خوام چیزی بشنوم.”
انکار احساسات موجب خشم وعصبانیت فرزند شما شده و زمینه جر و بحث و لجبازی را شدید تر می کند.
به طور نمونه: مادر:” همین حالا می خوام اتاقتو تمیز کنی؟” “اینجوری نقاشی نمی کشند.” “این مدلی بازی نمی کنند.”
مانند:”بیا خودتو نسوزونی.” “اگر یک بار دیگه نمره هات کم بشه، من می دونم وتو.”
مانند:” ما در قدیم خیلی به والدین امان احترام می گذاشتیم و….” ” اگر حجابت را درست رعایت نکنی…”
مانند:” به نظر من بهتره همین الان بری باهاش صحبت کنی…”
مانند:” اگر خوب درس بخوانی می توانی دبیرستان خوبی قبول بشوی…”
به طور نمونه:” معلومه توی مدرسه هم همین جوری رفتار می کنی که همه باهات بدند.”
مانند.” به خواهرت نگاه کن، ببین چه جوردرس می خونه.”
مانند:” آن قدر خنگ و کودنی که هر چی می خونی بازم توی کله ات جا نمی گیره.”
مانند:” با این طرز درس خوندنت مطمئنم تجدید می شی.”
مانند:” عقب مانده ذهنی، کودن، پارانویید، شکاک، بدبین، بیمار روانی، ماتم زده و….”
مانند:” تو ساعت چهار از مدرسه تعطیل شدی، الان ساعت پنج است، در حالی که از مدرسه تا خونه نیم ساعت بیش تر راه نیست.”
مانند:” از دست شما مریض شدم.” ” موهام به خاطر شما سفید شده.”
وسط صحبت فرزند راجع به یک موضوع دیگر ناگهان گفتن جملاتی مانند:” راستی مشق هاتو نوشتی.”
“راستی حمام رفتی.”
مانند:” دست وپا چلفتی، بی عرضه.” “احمق ، بی شعور.”
مانند:” تو برادرت رو تشویق به انجام این کار بد کردی.”
همان گونه که اشاره شد فقدان مهارت های ارتباطی موثر عامل نگهدارنده و تقویت کننده ودر مواردی ایجاد کننده لجبازی و نافرمانی در فرزندان است.
در بسیاری از موارد کودکان ونوجوانان لجباز که به اتفاق والدین به کلینیک مراجعه می نماید، علت لجبازی و حرف نشنوی خود را بد حرف زدن والدین اظهار می کنند ومی گویند اگر والدین با ما بد صحبت نکنند، ما هم با آن ها لجبازی نمی کنیم.
منبع: کودک و نوجوان
وسایل مورد نیاز شب اول ازدواج، شبی خاص و به یاد ماندنی برای هر زوجی…
يونانيان باستان بر این باور بودند که ورزشکاران بايد قبل از ورزش از برقراري ارتباط…
بیشفعالی جنسی، بیماری آزاردهندهای برای خود فرد و اطرافیان وی و جامعه محسوب میشود و…
تحریکات جنسی در خانم ها در مقایسه با آقایون از هجوم کمتری برخورداره .یعنی اینکه…
انجام مشاورههاي ژنتيکي به زوجين کمک ميکند تا از تولد نوزاداني با مشکلات ژنتيکي و…
بهترین سکس تراپ شرق تهران. سکس تراپ شرق تهران داشتن یک زندگی جنسی سالم و…