امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

فرار از ازدواج!

فرار از ازدواج!

تعادل جمعیتی و رسیدن به جمعیت مطلوب از جمله دغدغه هایی است که بسیاری از کشورها را برای به دست آوردن راهکاری مناسب درگیر خود کرده است اما هنوز نتوانستند به آنچه که می خواهند از نظر جمعیت ایده آل دست پیدا کنند. ایران را نیز می توان جزو این کشورها به حساب آورد که پس از اجرای سیاست های کاهش به این نتیجه رسید که پیری جمعیت و کمبود نیروی جوان و با انگیزه در آینده می توان معضلات زیادی برای جامعه داشته باشد و در حال حاضر برنامه ریزی ها برای پیاده سازی افزایش جمعیت آغاز شده است.

این در حالی است که آمار ازدواج روز به روز در کشور پایین می آید و تعداد مجردها زیاد می شود و همین مساله علاوه بر تهدید بنیان خانواده ها مساله فرزند آوری را نیز با اشکالات جدی مواجه می کند.به تازگی نیز بررسی‌های آماری سازمان ثبت احوال نشان داده تعداد دختران جوان در سن ازدواج بیشتر از پسران آماده ازدواج است.

این درحالی است که بیشترین اختلاف آماری مربوط به رده سنی دختران ۲۵ تا ۲۹‌سال با پسران ۳۰ تا ۳۴‌سال است که در این گروه دختران ۵۷۲‌هزار‌نفر بیشتر از پسران هستند.

این آمار در شرایطی منتشر می‌شود که مدیرکل فناوری، اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور درخصوص آمار تولد دختران نسبت به پسران گفته: در حال حاضر شاخص نسبت جنسی در بدو تولد در کشور به ازای هر صددختر بین ۱۰۵ تا ۱۰۶ پسر است و در دنیا نیز این شاخص بین ۱۰۴  تا ۱۰۷ متغیر است بر همین اساس در کشورمان در بدو تولد تعداد پسران بیش از دختران است.

هرچه سن افراد بالاتر می‌رود هرم سنی متقارن می‌شود، به طوری که در‌سال‌های بعد تعداد زنان و مردان برابری می‌کند اما با توجه به اینکه ریسک مرگ ‌ومیر در سنین بالا در مردان بیشتر است بر همین اساس در سن بالاتر از ۵۰ تا ۶۰‌سال تفاوت‌های جنسیتی در بحث مرگ‌ومیر به نوعی دیگر خود را نشان می‌دهد به طوری که مردان در این سن تعدادشان کمتر از زنان می‌شود و از حالت برابری خارج می‌شود.مقایسه سه گروه سنی دختران ۱۵ تا ۱۹‌سال با پسران ۲۰ تا ۲۴‌سال، دختران ۲۰ تا ۲۴‌سال با پسران ۲۵ تا ۲۹‌سال و در نهایت دختران ۲۵ تا ۲۹‌سال با پسران ۳۰ تا ۳۴‌سال ازدواج نکرده نشان می‌دهد که تعداد دختران در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹‌سال دومیلیون و ۵۵۹‌هزار‌نفر، گروه سنی ۲۰ تا ۲۴‌سال یک‌میلیون‌و ۹۸۳‌هزار‌نفر و در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹‌سال نیز یک‌میلیون‌و ۱۳۱‌هزار‌نفر هستند که مجموع آنها پنج‌میلیون‌و ۶۷۰‌نفر می‌شود.

همچنین سه‌میلیون‌و ۲۵۶‌هزار‌نفر در گروه سنی پسران ۲۰ تا ۲۴‌سال، یک‌میلیون‌و ۷۵۳‌هزار‌نفر در گروه سنی پسران ۲۵ تا ۲۹‌سال و ۵۵۷‌هزار‌نفر نیز در گروه سنی پسران ۳۰ تا ۳۴‌سال ازدواج نکرده هستند که در مجموع تعداد آنها پنج‌میلیون‌و ۵۷۰‌هزار‌نفر می‌شود.

به این ترتیب،  مقایسه دختران و پسران در سن ازدواج مجرد نشان می‌دهد که تعداد دختران صد‌هزار‌نفر بیش از پسران است و بر همین اساس کارشناسان معتقدند هرچه سن ازدواج بالاتر رود تعداد دختران مجرد بیش از پسران می‌شود. در این میان کارشناسان اجتماعی نگران تک جنسی شدن جامعه هستند.

ماجرا هم از این قرا است که در حال حاضر اکثر دخترهای دم بخت تحصیل کرده اند و توقعاتشان در امر ازدواج بالا رفته است .

آنها ناچار می شوند کارهای مردانه را هم خودشان انجام بدهند و آرام آرام هرمون های مردانه نیز در دخترها شکل می گیرد. در پسرها هم همین تعبیر صدق می کند.

بنا بر  علم ژنتیک ،  ژن دخترها XX است و مردها XY.در جامعه امروز کم کم یکی از X های دخترها دم دار می شود Y و پسرها دم خود را از دست می دهد و طوری می شود که همه، هم جنس و مانند هم خواهند شد و تک جنسیتی به وجود خواهد آمد.

امری که با بالارفتن سن مجردها بیشتر و بیشتر خود را نشان می دهد و بر هم خوردن هرم جمعیتی نیز به آن دامن می زند.

باید منتظر ماند و دید بالاخره چه راهکاری در این خصوص اندیشیده خواهد شد و آیا مشکلات اینچنینی از راه ازدواج برداشته می شود یا خیر؟

منبع: com.مشاوره-ازواج

بازدید:۷۱۴۵۲۶

رتبه مقاله درگوگل:4.5-Stars

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*