امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

تمایلات جنسی و افسردگی

تمایلات جنسی و افسردگی

تمایلات جنسی و افسردگی

آن‌چه مسلم است این است که افسردگی هم مثل خیلی از بیماری‌ها بر عملکرد اعضای بدن تاثیر منفی می‌گذارد و هورمون‌های جنسی و اعضای تناسلی خارج از این قاعده نیستند. افسردگی بر تمایلات جنسی به طرق مختلف تاثیر می‌گذارد: اول این که در هنگام افسردگی، در عملکرد مغز و میزان ترشح هورمون‌ها اختلال به وجود می‌آید که بعضی از این هورمون‌ها در ایجاد تمایلات جنسی نقش مهمی دارند، از طرف دیگر کاهش فعالیت‌های بدنی و ذهنی و خستگی و کسالت ناشی از افسردگی در مردان در نهایت منجر به کاهش شهوت و بروز مشکلاتی در زمینه نعوظ می‌شود و در زن‌ها علاقه به برقراری ارتباط جنسی را کم کرده و رسیدن به ارگاسم، (رسیدن به اوج لذت جنسی) را دچار مشکل می‌کند. افسردگی همچنین باعث کم شدن فعالیت‌هایی که نیاز به شوق و شوق و حرارت و همکاری دوجانبه دارد (مثل رابطه جنسی) می‌شود و فرد افسرده معمولا حوصله انجام اینگونه فعالیت‌ها را ندارد و همین‌طور کم‌حوصلگی ناشی از افسردگی باعث می‌شود فرد نسبت به ظاهر و سر و وضع و بهداشت فردی خود بی‌توجه شده که این امر هم باعث دوری و رانده شدن شریک جنسی می‌شود. از مسائل دیگری که شریک جنسی یک فرد افسرده را ممکن است برنجاند، عدم علاقه، بی‌محبتی، بی‌میلی و غمگینی و انزواطلبی فرد افسرده است که ممکن است این سوءتفاهم را ایجاد کند که او علاقه خود را از دست داده و یا به فرد دیگری علاقه‌مند شده است و در نهایت منجر به قطع رابطه، جدایی و یا کم شدن تمایلات زوج‌ها نسبت به هم شود که این حالت هم باعث ایجاد حس تنهایی و غم بیشتر در فرد افسرده شده و بیماری او را تشدید می‌کند، در کنار همه این تاثیراتی که افسردگی دارد، بعضی از داروهای ضد افسردگی هم می‌تواند رسیدن به اوج لذت جنسی را به تاخیر بیندازد و یا توانایی فرد را برای رسیدن به ارگاسم کم کرده یا از بین ببرد. اما این مسئله را نباید فراموش کرد که یکی از راه‌های درمان افسردگی ایجاد رابطه جنسی خوب و رضایت‌بخش همراه با عشق و محبت است. ثابت شده که چنین رابطه‌ای فرد افسرده را از دلتنگی درآورده و به او آرامش خاطر می‌دهد.

316

چاقی و افسردگی

چاقی و افسردگی مکمل یکدیگرند، یعنی هم چاقی و اضافه وزن می‌تواند منجر به افسردگی شود و هم افراد افسرده می‌توانند دچار اضافه وزن و چاقی شوند. شاید شنیده باشید که بسیاری از افراد چاق می‌گویند در مواقع احساس اضطراب و یا تنش، بیشتر غذا می‌خورند (پراشتهایی عصبی)، آزمایش‌ها نیز این نکته را تایید می‌کنند. بیشتر افراد چاق در موقعیت‌های پراضطراب بیشتر غذا می‌خورند و هر نوع فعال‌شدگی هیجانی مثل دیدن یک فیلم غم‌انگیز می‌تواند در افراد چاق انگیزه و میل به خوردن را بیشتر کند و این عمل در حیوانات نیز دیده شده که تنش هیجانی می‌تواند محرک خوردن شود و این شاید بدین معنی باشد که تنش می‌تواند دستگاه‌های بنیادی مغز را فعال سازد و این فعال‌شدگی در برخی شرایط به پرخوری می‌انجامد. گاهی هم پرخوری‌های دوره‌ای (در این پرخوری مقدار غذایی که شخص مبتلا در خلال این مدت می‌خورد، بیشتر از مقدار غذای بسیاری از افراد است که در همین مدت و شرایط، توانایی خوردن آن را دارند) که در آن دوره‌های متناوبی از پرخوری مفرط و در پی آن تلاش برای تخلیه معده از راه استفراغ با استفاده از داروهای مسهل روی می‌دهد (تخلیه معده توسط استفراغ یا مسهل شاید بتواند وزن بیمار را در حالت نسبتا طبیعی نگه دارد، اما مشکلات دیگری نظیر عدم تعادل پتاسیم بدن، از دست رفتن آب بدن، بی‌نظمی ضربان قلب و عفونت‌های ادراری را به همراه دارد) نشانه‌ای از افسردگی است.

بررسی زنان مبتلا به پرخوری دوره‌ای نشان می‌دهد که بیشتر آنان دست کم یک بار (معمولا عصرها) پرخوری می‌کنند و غذاهای صرف شده در هر نوبت غالبا کربوهیدرات‌های نمک‌دار یا شیرینند که کالری زیادی را به بدن می‌رسانند. افرادی که با این مشکل سروکار دارند، معمولا از عزت نفس پایین برخوردارند و این افراد عمل خوردن را به عنوان وسیله‌ای برای ارضای آرزوها و پرکردن خلأهای درونی خویش به کار می‌گیرند و آن دسته از عواملی که علت برخی از افسردگی‌ها هستند، احتمالا در برخی از موارد در پرخوری دوره‌ای نقش اساسی دارند، برای مثال کمبود سروتونین هم عامل افسردگی است و هم عامل بیماری پرخوری دوره‌ای، علاوه بر این از سوی دیگر، افرادی هم که به دلایل دیگری مثل عوامل ژنتیکی چاق هستند و از این وضعیت خود ناراحت و شرمگین‌اند، به مرور زمان (به‌خصوص نوجوانان و زنان) دچار احساسات ناخوشایند، غم، گوشه‌گیری و انزوا شده و رفته رفته به افسردگی مبتلا می‌شوند.

316

توصیه‌های غذایی برای کاهش فشارهای عصبی و افسردگی

مواد غذایی که ایجاد نشاط و آرامش می‌کنند: شاید بارها برای شما و یا اطرافیان پیش آمده باشد که هنگام بیماری پزشک معالج معمولا توصیه‌های غذایی یا رژیم غذایی خاصی را برای بهبودی و رفع بیماری تجویز می‌کند. در بیماری‌های روحی – روانی هم تغذیه نقش مهمی در رفع یا ایجاد و تشدید آن دارد. بررسی‌های مختلف حاکی از آن است که موارد غذایی در کاهش یا افزایش حالت‌های روانی موثرند، بنابراین در این مقاله سعی شده که شما را با بعضی از این مواد غذایی آشنا سازیم:

– متخصصان تغذیه، پزشکان و روانپزشکان معتقدند که گیرنده‌های بو با سیستم لیمبیک مغز در ارتباط هستند که مرکز احساسات، هیجانات و خاطرات قدیمی است. بوهای دلنشین که به خاطرات خوب مربوط می‌شوند، احساسات مثبت را برمی‌انگیزند، البته دریافت برخی از بوها فقط به دلیل یادآوری خاطرات گذشته باعث خوش‌اخلاقی نمی‌شوند، بلکه این بوها روی تعادل مواد شیمیایی مغز اثر گذاشته و خلق و خوی افراد را بهتر می‌کنند. بنابراین یک فنجان دم کرده نعنا یا یک فنجان شکلات داغ که روی آن پودر دارچین ریخته شده، می‌تواند خستگی را کم کرده و نشاط را هدیه دهد. اگر ناراحت، عصبی و بی‌حال هستید، کمی وانیل را در شرب، چای و یا هر نوشیدنی دیگر بریزید و بنوشید، استفاده از مواد غذایی حاوی وانیل، کیک و شیرینی و بیسکویت‌ها احساس نشاط و آرامش را به شما می‌دهد. دارچین و نعنای فلفلی هم برای رفع خستگی و بالا بردن انگیزه زندگی بسیار مفیدند، زیرا سیستم عصبی مرکزی بدن را تحریک می‌کنند. چای دارچین، بیسکویت‌های معطر، زنجبیل باعث افزایش دوپامین می‌شود. (کاهش هورمن دوپامین در بدن باعث ایجاد افسردگی می‌شود).

– در ضمن زنجبیل علاوه بر استفاده خوراکی می‌تواند در استحمام هم بسیار مفید باشد (کمی زنجبیل در وان حمامتان بریزید و در آن دراز بکشید)، عطر اسطوخودوس و گل رز هم روی خلق و خو تاثیر مثبت می‌گذارد. بوی دانه‌های قهوه بوداده استرس را کاهش داده و در ضمن خطر زوال حافظه و زوال قدرت درک در زنان را کاهش می‌دهد (البته با توجه به کافئین موجود در قهوه بهتر است در مصرفان زیاده‌روی نکنید).

– کربوهیدرات‌ها فراموش نشود، شکر، شکلات، آب نبات، سوهان، ژلاتین میوه‌ای، نشاسته، نان، ماکارونی، سیب زمینی، حبوبات و غلات اثر خوبی بر رفع استرس و افسردگی دارند. اگر در معرض یک تنش سریع و ناگهانی قرار گرفتید، دو قاشق و نیم شکر را در آب حل کرده و میل نمایید؛ خواهید دید که ظرف مدت کوتاهی استرس و تنش عصبی برطرف می‌شود. اگر در هنگام استرس یک لیوان نوشیدنی شیرین بدون کافئین را آرام بنوشید، حس خوبی را تجربه خواهید کرد. استفاده از شیرینی‌ها باعث افزایش هورمون سروتونین که هورمون شادی‌بخش است، می‌شود (یکی از دلایلی که افراد افسرده تمایل بیشتری به خوردن شیرینی دارند، به همین علت است). در ضمن بعضی وقت‌ها علت ایجاد استرس، افت قند خون می‌باشد که با مصرف شیرینی جبران می‌شود. البته بهتر است به جای مصرف شکلات و کیک و شیرینی‌های پرچرب، از شیرینی‌های طبیعی مثل عسل و خرما استفاده شود، خوردن کمی عسل قبل از خواب و یا یک لیوان شیر ولرم با چند عدد خرما بسیار خواب‌آور است (به دلیل تاثیرات بسیار زیاد شیرینی در رفع افسردگی و غم است که در مراسم‌های عزاداری به افراد حلوا و خرما تعارف می‌کنند). فقط یادتان باشد مواد پروتئینی و کربوهیدرات‌ها را با هم مخلوط نکنید، مثلا خوردن غلات به همراه شیر تاثیر آرامش‌بخشی آنها را از بین می‌برد.

– میوه‌های تازه مثل موز و میوه‌های خشک مثل توت و انجیر و مواد غذایی حاوی امگا سه نظیر گردو و ماهی همیشه برای رفع خستگی توصیه می‌گردند، از مرکبات نیز غافل نشوید، خوردن مرکبات و استشمام بوی آنها نیز تاثیر معجزه‌آسایی بر رفع افسردگی دارد، بوی مرکبات مثل پرتغال، لیموترش و نارنگی روی مغز تاثیر گذاشته و استرس را رفع کرده و خواص ضدافسردگی دارد.(مشاوره جنسی)

– برگ‌های کاهو هم باعث افزایش هورمون سروتونین می‌شوند که در نتیجه احساس شادی را به ارمغان می‌آورند.

– در این میان نقش پیاز را در ایجاد آرامش نمی‌توان نادیده گرفت؛ مصریان قدیم هیچ چیز را به اندازه خوردن یک پیاز بزرگ خواب‌آور نمی‌دانستند، در آزمایش‌هایی که فرانسوی‌ها بر روی حیوانات انجام داده‌اند، اثرات خواب‌آور این ماده غذایی ارزشمند ثابت شده است.

– بنابراین توصیه‌های غذایی را جدی بگیرید و در هنگام استرس و افسردگی از این مواد غذایی استفاده نمایید و در کنار همه این توصیه‌ها ۲۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه را هم در برنامه خود بگنجانید و سعی کنید همیشه از غذا خوردنتان لذت ببرید. فرانسوی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید (افسوس هیچ چیزی را به جز عشق و غذا نخورید!) با وجود این‌که فرانسوی‌ها رژیم غذایی سنگینی دارند، اما آمار ابتلا به بیماری‌های قلبی در این کشور کم است و وقتی دانشمندان تحقیق کردند، متوجه شدند که فرانسوی‌ها غذای خود را با شور و هیجان می‌خورند و واقعا از آن لذت می‌برند و به غذا به عنوان یک گناه نگاه نمی‌کنند، بلکه آن را چیزی مطبوع و لذت‌بخش می‌دانند و غذا خوردن برای آنها چیزی است برای لذت بردن و هیچ‌گاه هم عادت ندارند غذای خود را در هر مکان و هر موقعیتی بخورند، جای غذا خوردن در فرانسه فقط در رستوران‌ها و یا سر میز نهارخوری در منزل است، نه در خیابان، پشت فرمان و پشت میز کار… آنها معتقدند غذای خوب روح را تغذیه می‌کند، نه بدن را و طعم و کیفیت غذا برای فرانسوی‌ها بسیار مهم است، نه کمیت و اندازه و حجم غذا، زیرا وقتی انسان را خوردن غذا لذت می‌برد، در خونش (اندروفین) ترشح می‌شود که به داشتن احساس بهتر و رها شدن از ترس کمک می‌کند، بنابراین لذت بردن از غذا را فراموش نکنید.

مواد غذایی که فشارهای عصبی را افزایش می‌دهد: نوشیدنی‌های حاوی کافئین، بسیار تحریک‌کننده هستند و هیجانات روانی را تشدید می‌کنند، البته ممکن است بعضی از افراد با نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه آرام شوند، اما غالبا سلول‌های عصبی نسبت به کافئین حساسیت دارند. مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها (بیش از ۴ تا ۵ فنجان در روز) ممکن است فرد را دچار مشکلات روانی کند. بی‌خوابی و افزایش ضربان قلب از مهمترین عواض مصرف بی‌رویه این نوشیدنی‌هاست، علاوه بر نوشیدنی‌های کافئین‌دار، مصرف بیش از حد فرآورده‌هایی که حاوی ادویه و مواد افزودنی هستند، باعث افزایش استرس و افسردگی می‌شوند.

316

آرامش‌یابی (ریلکسیشن):

یکی از موثرترین روش‌ها برای رفع تنش‌های روانی و درمان افسردگی، آرامش‌یابی یا آرامیدگی است. در هنگام استرس، در ماهیچه‌ها و عضلات تنش ایجاد می‌شود و اگر با این شیوه به عضلات بدن آرامش دهیم، می‌توانیم استرس را کنترل کرده و یا کاهش دهیم. این روش به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از این شیوه‌ها، آرمیدگی جاکوبسون است و عبارت است از سفت و شل کردن عضلات، در این روش باید شانزده ماهیچه بدن را سفت و شل کنیم. این شانزده ماهیچه عبارتند از:

۱- دست و ساعد راست ۲- بازوی راست ۳- دست و ساعد چپ ۴- بازوی چپ ۵- پیشانی ۶- بینی و چشم‌ها ۷- فک‌ها و لب‌ها ۸- گردن ۹- سینه و شانه‌ها ۱۰- شکم ۱۱- ران راست ۱۲- ساق پای چپ ۱۳- پای راست ۱۴- ران چپ ۱۵- ساق پای چپ ۱۶- پای چپ

منبع: تریبون آزاد

بازدید:۴۶۲۳۵۶

رتبه مقاله درگوگل: 4.5-Stars

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*