امروز : دوشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲ می باشد.

عوارض دیدن فیلم ترسناک | ترس را از خانواده دور کنید!

عوارض دیدن فیلم ترسناک | ترس را از خانواده دور کنید!

آیا با عواقب و عوارض فیلم ترسناک آشنایی دارید؟ چند ساعت از تماشای فیلم ترسناک گذشته است. اهالی خانه به سمتی رفته‌اند و شما تنها مانده‌اید. با صدای چکه شیر آب آشپزخانه از جا می‌پرید. چیزی نیست.

این را به خودتان می‌گویید و پوزخندی می‌زنید. می‌روید تلویزیون را روشن کنید، اما یاد آن صحنه می‌افتید و بی‌خیال تلویزیون می‌شوید. به دست‌شویی می‌روید تا سر و صورتتان را بشویید، اما یاد صحنه آینه و شبحی که داخلش ظاهر شد می‌افتید و عطای خیساندن صورت را به لقایش می‌بخشید. تق تق تق. صدای در می‌آید. اول می‌ترسید، اما بعد به خودتان می‌خندید و در را باز می‌کنید. به محض بازکردن در جیغ می‌کشید و از حال می‌روید!

دختر کوچولوی همسایه با لباس خواب سفید جلوی در شماست؛ اما اگر اندکی صبر می‌کردید، می‌گفت که برای گرفتن چند پیاز آنجاست نه جان شما!

عوارض فیلم ترسناک

این مقاله را تقدیم می‌کنیم به کسانی که می‌دانیم به شدت عاشق فیلم‌های ترسناک هستند!

ترس از مو

دختر جوان پس از اتمام کلاس دانشگاهش به خانه بازگشته. به داخل اتاقش می‌رود تا لباس‌های راحتی بر تن کند. صدای «خش خش» می‌شنود. جا می‌خورد. با تکرار دوباره صدا، حسش بدل به ترس می‌شود. در عین حال می‌خواهد بفهمد صدا از کجاست. با حالت خوف کرده، به پنجره نگاه می‌کند. چیزی نمی‌بیند. به سمت کمد دیواری می‌رود. آرام آرام نزدیک می‌شود. صدا خیلی بیشتر شده و دختر دارد مثل بید می‌لرزد.

دستگیره در کمد را می‌گیرد. رنگش کاملا پریده. در کمد باز می‌شود. اما اینجا هم چیزی نیست. در حالی که ما از داخل کمد داریم صورت دختر را می‌بینیم، پشت سرش یک گیس بلند دارد از سقف به پایین می‌آید. دختر متوجه صدای پشت سرش می‌شود. اما تا برگردد موجود «مویی» او را مال خود کرده است.

 

ترس از آینه

به دلایل واهی زنش را مورد ضرب و شتم قرار می‌داده. یک بار به خاطر چند دقیقه دیر برگشتن از سر کار تا منزل، او را به قصد کشت زده و سه روز توی انباری زندانی‌اش کرده است. چند شب بعد، به خاطر مصرف مشروبات الکلی از خود بیخود شده بود و داشت همه چیز را درخانه به هم می‌ریخت. زنش به این کار اعتراض کرد و او سریع برگشت و آب دهان به صورتش پرتاب کرد. همیشه ته وجودش از دست خودش شاکی بود و می‌خواست «یک روز» جبران کند. اما آن یک روز کی قرار بود برسد، خودش هم نمی‌دانست. حالا می‌بینیم که خسته و کوفته از سرکار به خانه برگشته است.

وارد دست‌شویی می‌شود. به آینه نگاه نمی‌کند. فقط شیر آب را باز می‌کند و سرش را زیر آب خیس می‌کند. وقتی سرش را بالا می‌آورد تا صورتش را داخل آینه ببیند، به نظرش می‌آید که زنش را توی آینه دیده است. تصویری که از دید او نشان داده می‌شود نم دارد. ما هم شک می‌کنیم که آیا او را دیده است یا نه. گمان می‌کند زن را با همان لباسی که برای آخرین بار، یعنی توی کلیسا و داخل تابوت، رویت کرده بود دیده است. می‌ترسد.

دوباره به صورتش آب می‌پاشد. به آینه نگاه می‌کند. این بار زنش داخل قاب آینه نیست. برمی‌گردد به پشت سرش نگاه می‌اندازد. هیچ کس نیست. تا رویش را دوباره به سمت آینه بر می‌گرداند، زنش از داخل آینه به سمتش حمله‌ور می‌شود.

 

دندان

بالاخره علاقه‌اش را به پسر جذاب و دوست‌داشتنی‌ای که همیشه هوایش را داشته ابراز می‌کند. پسر خجالت زده می‌شود و سرش را پایین می‌گیرد. دختر از پسر می‌پرسد: «آیا تو هم مرا دوست داری؟» پسر نیم‌نگاهی به او می‌کند.

لبخندی می‌زند و با حالتی خجولانه سرش را پایین می‌گیرد و می‌گوید: «بله، همیشه دوستت داشتم.» دختر خوشحال می‌شود. احساس رضایت دارد.

پسر حالا سرش را بالا آورده و به او نگاه می‌کند. او به چشمان پسر خیره شده و می‌خندد. لبخند پسر روی صورتش سر می‌خورد و بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. ما از پشت سر پسر، صورت دختر را می‌بینیم که خنده‌اش دارد تبدیل به حالت شوک و ترس می‌شود. وقتی صورت پسر را از نزدیک می‌بینیم، دندان‌های تیزش پیدا می‌شوند. او یک خون‌آشام است و حالا دستان دختر در دست‌هایش گره خورده است.

 

تلویزیون

آقای وکیل نوار ویدیویی را داخل دستگاه پخش می‌گذارد و تلویزیون را روشن می‌کند. کانال مربوط را با ریموت کنترل انتخاب می‌کند. کمی برفک. تصویر دو سه بار می‌پرد. سپس یک چاه را از دور می‌بینیم که میان یک باغ متروک قرار گرفته است. وکیل به تصویر خیره شده است. به مدت یک دقیقه اتفاقی نمی‌افتد و انگار که داریم یک عکس را می‌بینیم. بالاخره حرکتی در تصویر یافت می‌شود.

انگار یک دست روی دیواره بیرونی چاه قرار گرفته است. کسی می‌خواهد از داخل چاه بیرون بیاید. وکیل با تعجب به دیدن ادامه می‌دهد. دست متعلق به دخترکی است که سعی دارد از چاه بیرون بیاید. دخترک ۱۲-۱۰ ساله کثیفی که یک سرهمی سفید نم‌دار پوشیده و موی بسیار بلندی دارد؛ به طوری که روی صورتش را پوشانده است. وکیل براق شده است تا بفهمد او کیست.

دخترک حالا از چاه بیرون آمده و آرام آرام به سمت دوربین و شاید فیلم‌بردارش در حرکت است. وکیل مبهوت است. حدس می‌زند چه اتفاقی می‌تواند روز فیلم‌برداری افتاده باشد. دخترک حالا خیلی نزدیک به دوربین است. صورتش پشت موهای بلند و کثیفش پنهان است. وکیل محو تصویر است که ناگهان دخترک محو می‌شود. وکیل در همان حالت نشسته، به سمت جلو مایل می‌شود که با ظاهرشدن ناگهانی دخترک در نزدیک‌ترین فاصله به دوربین، سر جای قبلی‌اش می‌پرد. حالا انگار دختر پشت شیشه تلویزیون است.

وکیل به این فکر می‌کند که آیا اصلا فیلم‌برداری پشت دوربین بوده یا خیر. دختر صورتش را جلوتر می‌آورد. ما از کنار تلویزیون داریم صحنه را می‌بینیم که یک دسته مو از داخل تلویزیون بیرون زده است. وکیل کم کم آماده جستن از روی صندلی می‌شود. ما فقط چهره او را می‌بینیم که هر لحظه به ترسش افزوده می‌شود. وکیل فریاد بلندی می‌کشد. دست راست دخترک روی زمین اتاق است. سرش را که حالا از تلویزیون خارج شده بالا می‌آورد و برای اولین بار صورتش را می‌بینیم. تا وکیل به خودش بیاید، دختر کاملا از داخل قاب شیشه‌ای تلویزیون خارج شده و دارد به سرعت به سمت او می‌خزد.

 

بچه | عوارض دیدن فیلم ترسناک

مدت‌هاست کسی داخل خانه متروک انتهای خیابان نشده است. اما کنجکاوی دختر روزنامه‌نگار حالا او را جلوی در خانه کشانده است. هنوز با گذشت چندین سال، راز قتل مادر و پسر پنج ساله‌اش در این خانه کشف نشده است. دختر کنجکاو با کمی ترس و البته با جسارتی که به خودش تزریق می‌کند، با هل دادن در و برخاستن صدای قیژ قیژ از لولایش وارد ساختمان می‌شود. کمی این طرف و آن طرف می‌رود. یک راه پله روبه‌روی در ورودی است که به سمت دو اتاق بالا می‌رود. دختر کمی بیشتر ترسیده و این از چهره‌اش پیداست. تصمیم می‌گیرد به اتاق بالا که محل پیدا شدن جنازه‌ها بوده برود. عکس جنازه‌ها توی مغزش فلاش می‌خورد. پایش را که روی اولین پله می‌گذارد، صدایی مثل صدای باز شدن در یکی از اتاق‌های بالا را می‌شنود. سرجایش خشک می‌شود. نگاهش به بالای پله‌هاست. صدای پای یک نفر شنیده می‌شود. رنگ از روی دختر پریده و تنفسش به مخاطره افتاده است. صدا نزدیک‌تر می‌شود و دختر به جای این‌که فرار کند، مثل درخت سرجایش خشکیده است. یک بچه توی تاریک روشن بالای پله با پیراهن و شلوار روشنی بالای پله‌ها ظاهر می‌شود. صورتش در تاریکی مخفی مانده است. جلوتر که می‌آید، چشمان سیاه و پیراهن و شلوار سفیدش را توی نور می‌بینیم. دوباره عکس روزنامه توی مغز دختر فلاش می‌خورد. چهره بچه کاملا معلوم نیست. در همین حین بچه معصوم سفیدپوش دارد از پله‌ها آرام آرام پایین می‌آید و دختر در حالی که عقب می‌رود، دستش روی سرش است و عکس‌ها توی مغزش یکی پس از دیگری دیده می‌شوند تا این‌که تصویر روی یک عکس که چند روز قبل از کشته شدن بچه جلوی مهدکودکشان از او گرفته شده، ثابت می‌ماند. خودش است. اما حالا فقط دو پله تا دختر فاصله دارد. در ورودی دوباره قیژ قیژ می‌کند و بسته می‌شود و بچه به دختر روزنامه‌نگار لبخند می‌زند.

ترس از لامپ نیم‌سوز و رفتن برق

مادر به دنبال فرزند کوچکش که از دست او فرار کرده، وارد زیرزمین می‌شود. همه جا تاریک است. فقط یک لامپ نیم‌سوز در انتهای زیرزمین هی خاموش و روشن می‌شود و صدای نویزش آزارمان می‌دهد. مادر سعی می‌کند چراغی روشن کند. اما وقتی کلید برق را که با حرکت دادن دستش روی دیوار یافته است می‌فشارد، اتفاقی نمی‌افتد. باید به همین نور هر از گاهی بسنده کند. تاریک. روشن. تاریک. روشن. یک موجود هم‌جثه فرزندش در یکی از همین روشن شدن‌های نصفه و نیمه کنار دیوار دورتر دیده می‌شود. دوباره تاریک. حالا روشن. موجود دیگر آنجا نیست. مادر، اسم فرزندش را صدا می‌زند. تاریک. مادر حالا وسط زیرزمین ایستاده و نام فرزندش را با صدای بلند می‌خواند. ما از روبه‌رو چهره مادر را می‌بینیم. روشن. موجود کوچکی از دور دارد به سمت مادر می‌آید. تاریک. مادر متوجه آن نشده است. روشن. موجود نزدیک‌تر شده است. تاریک.

مادر انگار پایش به چیزی برخورد کرده است. سعی می‌کند جلوی پایش و چیزی را که به آن برخورد کرده ببیند. روشن. فرزند خردسال اوست که بی جان و خونین و مالین روی زمین افتاده است. مادر جیغ بلندی می‌کشد. تاریک. تصویر که روشن می‌شود، مادر فرزندش را در آغوش کشیده و زاری می‌کند. اما پشت سرش موجود کوچکی را می‌بینیم که نزدیک‌تر می‌شود. تاریک. گریه مادر و دوباره روشن. حالا لامپ دیگر شورش را در می‌آورد و یک ثانیه به یک ثانیه روشن و خاموش می‌شود. موجود دارد نزدیک‌تر می‌شود. حالا کاملا پشت سر مادر قرار دارد. تاریک. صدای نفس‌هایش شنیده می‌شود. روشن. مادر ترسیده و وحشت زده سرش را برمی‌گرداند. با دیدن موجود عجیب جیغ جانکاهی می‌کشد. تاریک.

عواقب فیلم ترسناک برای نوجوانان

تریلرهای روانشناختی و محتوای ترسناک برای ایجاد ترس در بینندگان خود وجود دارند، که عموماً احساسی است که اکثر مردم سعی می کنند از آن اجتناب کنند. با این حال، برخی آن را برای هیجانی که می تواند فراهم کند، به دنبال آن هستند. اشکال مختلف رسانه ها می توانند از روش های منحصر به فردی برای این کار استفاده کنند، اما شاید رایج ترین روش استفاده از ارزش شوک باشد. به طور خلاصه، ارزش شوک را می توان به عنوان هر چیزی تعریف کرد که به شدت احساسات یا واکنش های منفی را القا می کند و در این مورد، برای ترساندن مردم است. در مورد چنین فیلم هایی، معمولاً یا به صورت خشونت یا ترس و وحشت است.

شوکه شدن بیش از حد یک از عوارض فیلم ترسناک

با این حال، ارزش شوک می تواند بیش از حد باشد، و به جایی می رسد که ترس در ازای هیجان ارزش آن را ندارد. در نهایت، این می تواند به یک تجربه بسیار خوب تبدیل شود. برای مثال، فیلم هایی مانند فرنچایز Evil Dead یا سری خوکچه هندی پر از ترس و وحشت هستند. حتی اگر آنها برای تماشاگران با تجربه تر به فروش می رسند، آنها نیز می توانند از چنین فیلم هایی احساس ناراحتی کنند. همچنین، همه علاقه مندان به ترسناک تحمل بالایی برای محتوای خشونت آمیز ندارند و می توانند آنها را تحریک کننده بدانند. این می تواند برخی از طرفداران ترسناک را از خود دور کند، زیرا ممکن است احساس کنند که از دست داده اند زیرا نمی توانند چنین محتوای افراطی را تحمل کنند.

آسیب به سلامت روان

مشاهده منظم چنین مطالبی می تواند تأثیر مخربی بر سلامت روان نیز داشته باشد. افراد ممکن است پارانوئید یا مضطرب تر شوند که می تواند بر زندگی روزمره آنها تأثیر بگذارد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که تماشای رسانه های خشونت آمیز می تواند رفتار پرخاشگرانه را افزایش دهد زیرا فعالیت شبکه مغزی مسئول سرکوب چنین احساساتی را ضعیف می کند.

علاوه بر این، می توان استدلال کرد که هر شکلی از رسانه که به ارزش شوک وابسته نباشد، می تواند در ایجاد ترس مؤثرتر باشد. هر طرفدار وحشت حداقل نام پروژه جادوگر بلر را شنیده است ، اگر قبلا آن را تماشا نکرده باشد. فیلم اصلا گرافیکی نیست و جامپ اسکر هم نداره. با این حال، هنوز هم وحشتناک در نظر گرفته می‌شود، زیرا با استفاده از تنها سبک فیلم‌برداری یافت شده و عناصر ترسناک و ظریف خارج از صفحه، فضایی هولناک را ایجاد می‌کند. یکی دیگر از فیلم های معروفی که به طور ناخواسته به این امر دست یافته است، کشتار اره برقی تگزاس است. علی‌رغم اینکه نامش به نظر می‌رسد، فیلم در واقع چندان خونین یا خونین نیست، زیرا کارگردان آرزو می‌کرد که امتیاز PG داشته باشد. بیشتر خشونت به تخیل بینندگان سپرده می شود که در نهایت آن را وحشتناک تر کرد.

احساس رضایت ناشی از ترس

یکی از ویژگی های دست کم گرفته شده فیلم های ترسناک یا هیجان انگیز، احساس رضایتی است که آنها ارائه می دهند. به جای اینکه صرفاً همه چیز را به صورت گرافیکی یا تشریحی توصیف کند، خالق می‌تواند نکاتی را در سرتاسر آن بپاشد و به بینندگان اجازه دهد داستان را به تنهایی کنار هم بگذارند. کتاب‌هایی مانند کری استفن کینگ ، دختر گمشده گیلیان فلین ، به ترتیب دو کتاب ترسناک و هیجان‌انگیز روان‌شناختی بسیار محبوب هستند که زیر این چتر قرار می‌گیرند. آن‌ها از روش‌های داستان‌سرایی منحصربه‌فرد برای بیان دقیق آنچه اتفاق می‌افتد استفاده می‌کنند و به خوانندگان اجازه می‌دهند که داستان را باز کنند. حتی اگر خود پایان‌ها خوشحال نباشند، خوانندگان را از اینکه بتوانند داستان را بفهمند، خوشحال می‌کنند.

تریلرهای روانشناختی و ترسناک می توانند منبع برخی از محرک ترین محتوای احساسی باشند. حتی اگر ارزش شوک محبوب‌ترین راه برای انتقال این موضوع است، شاید باید درباره تأثیر آن بر ما تجدید نظر کنیم و راه‌های بهتری برای مصرف چنین رسانه‌هایی وجود دارد.

عوارض دیدن فیلم ترسناک برای کودکان

عوارض دیدن فیلم ترسناک در کودکان چیست؟ ممکن است ترس از دست دادن کنترل، احساس «غیر واقعی بودن»، ترس از مردن و موارد دیگر وجود داشته باشد. اگر می دانید که فرزندتان در معرض یک فیلم ترسناک قرار گرفته است، ممکن است کمک کند که او را بنشینید و برخی از تفاوت های زندگی واقعی و فیلم را توضیح دهید.

همچنین این پتانسیل وجود دارد که اختلالات سلامت روان می توانند ظاهر شوند. طبق برخی مطالعات، کودکانی که فیلم‌های ترسناک تماشا می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات خواب، انجام رفتارهای خودخطرناک و ایجاد اضطراب هستند.

به دلیل اختلالات بالقوه سلامت روان است که نباید تصمیم به نمایش این نوع فیلم ها به کودک را ساده گرفت. هنگام تصمیم گیری برای نمایش فیلم های ترسناک در سنین پایین به این موارد توجه کنید.

آیا فیلم های ترسناک می توانند بر رفتار شما تأثیر بگذارند؟

از بین تأثیرات بالقوه فیلم های ترسناک بر روانشناسی کودکان، توانایی تغییر رفتار آنها شاید بزرگترین باشد . بیش از چند مورد وجود دارد که یک کودک فیلم یا فیلم های ترسناک را دیده است و تغییرات عمده ای را در رفتار خود دیده است.

این تا حدی به این دلیل است که بچه ها به خاطر کپی کردن چیزهایی که می بینند بدنام هستند. چه یک حرکت رقص باشد، چه خطی از نمایش مورد علاقه آنها، یا چیز دیگری، آنها آن را برمی دارند و چیزهایی را که می بینند تکرار می کنند.

پرخاشگری کودک | عوارض دیدن فیلم ترسناک

وقتی صحبت از فیلم های ترسناک به میان می آید، چشم انداز تقلید از چیزهایی که در آن فیلم ها می بینند، جذاب و خنده دار نیست. ممکن است کودک با توجه به چیزهایی که در این فیلم ها می بیند، پرخاشگرتر شود. امکان

توانایی‌ها از نظر آسیب‌هایی که می‌تواند ایجاد کند، بی‌پایان است، به‌ویژه هنگام تعامل با کودکان دیگر.

باعث می شود بچه ها می ترسند و به والدین خود می چسبند

همچنین این احتمال وجود دارد که آنها بترسند و به والدین خود بچسبند. غیر معمول نیست که بزرگسالان وقتی چیزی ترسناک روی صفحه نمایش ظاهر می شود، پشت شریک زندگی خود پنهان می شوند. این احساس را برای کودکی تصور کنید که خیلی کوچکتر از آن است که واقعاً تفاوت بین واقعیت و خیال را درک کند.

غیر معمول نیست که هنگام تماشای فیلم‌های ترسناک که مضامین ناراحت‌کننده‌ای دارند، حالت تهوع، گریه و تمایل به چسبیدن به بخشی از هنجار تبدیل شود. والدین باید فرزندان خود را بهتر بشناسند. اگر فکر می‌کنید فرزندتان کمی بداخلاق است، نشان دادن یک فیلم ترسناک به او احتمالاً برای مدتی در قفسه خواهد بود.

فواید دیدن فیلم ترسناک برای نوجوانان

مقابله با ترس می‌تواند به بچه‌ها کمک کند تا انعطاف‌پذیرتر شوند ، اما فیلم‌های هیجان‌انگیز مطمئناً برای همه مناسب نیستند، به‌ویژه کودکان. بنابراین، وقتی دانش‌آموز کلاس ششمی‌ام از من پرسید که آیا می‌تواند سریال علمی تخیلی تاریک را در نتفلیکس ببیند، من بلافاصله جواب منفی دادم . به او گفتم: “شوخی می کنی؟ خیلی ترسناک است.” آخرین فصل در آن زمان، هیولایی را به نمایش می‌گذاشت که به قدری وحشتناک بود، که تیم جلوه‌های بصری مجبور شد عامل انزجار را کاهش دهد.

با توجه به اینکه تنها در سال ۲۰۲۰، ۵٫۴ میلیون کودک مبتلا به اضطراب تشخیص داده شدند، من نگران بودم که اضافه کردن یک نمایش ترسناک به این ترکیب باعث ایجاد ترس بیشتر شود.

پسر ترسیده در حال تماشای فیلم در سینما
گتی ایماژ

سپس به مطالعه‌ای برخوردم که نشان می‌دهد طرفداران فیلم‌های ترسناک واقعاً از نظر روانی در طول همه‌گیری، دوره‌ای اضطراب‌آور در تاریخ، عملکرد بهتری داشتند. Coltan Scrivner، نویسنده ارشد این مطالعه، دکترای دکترا می‌گوید: «اگر همه چیز در دنیا ترسناک است، برای برخی افراد غلبه بر چیزی ترسناک در یک برنامه تلویزیونی، بازی ویدیویی یا کتاب منطقی به نظر می‌رسد. کاندیدای بخش توسعه انسانی مقایسه ای در دانشگاه شیکاگو.

نویسندگان این مطالعه می نویسند : “یکی از دلایلی که استفاده از ترسناک ممکن است با ناراحتی روانی کمتر مرتبط باشد این است که داستان های ترسناک به مخاطبان اجازه می دهد تا در یک محیط امن دست به گریبان با احساسات منفی شوند.” آیا این بدان معناست که نمایش هایی مانند Stranger Things می توانند برای بچه ها خوب باشند؟

فیلم‌های ترسناک می‌توانند به ایجاد انعطاف‌پذیری کمک کنند

تحقیقات Scrivner بر بزرگسالان متمرکز شده است، بنابراین مشخص نیست که آیا کودکانی که فیلم های ترسناک تماشا می کنند مزایای روانی مشابهی را تجربه خواهند کرد یا خیر. شلی درای، OTD، مدیر سابق عملیات بالینی با ارائه‌دهنده درمان اطفال، می‌گوید از دیدگاه رشد، یادگیری مقابله با ترس به رشد انعطاف‌پذیری کودکان کمک می‌کند.

دکتر درای می‌گوید: در روز هالووین، زمانی که بچه‌ها لباس‌های شخصیت‌های ترسناک می‌پوشند و حقه بازی می‌کنند، این یک نوع ترس سالم است. این تجربه «به رشد کمی انعطاف‌پذیری در کودک کمک می‌کند، زیرا به او اجازه می‌دهد ترسیدن را تمرین کند و سپس از ترس بهبود یابد».

تماشای یک فیلم ترسناک فرصت دیگری برای احساس ترس و عبور از آن احساس در یک محیط نسبتاً کنترل شده است. اسکریونر می‌گوید، همچنین ما را قادر می‌سازد همدلی و دیدگاه‌گیری را تمرین کنیم. وقتی بچه‌ها شاهد هستند که شخصیت‌های داستانی چگونه با موقعیت‌های ترسناک کنار می‌آیند، می‌توانند یاد بگیرند که نگرش بقای خود را پرورش دهند.

نکته جالب دیگر: دکتر درای می‌گوید: «بخشی از توسعه تاب‌آوری، توانایی شناسایی نقاط مثبت و شناسایی راهبردهای مقابله است. در طول قرنطینه، من و بچه‌هایم در نهایت هری پاتر و یادگاران مرگ را تماشا کردیم ، آخرین – و از نظر عینی ترسناک‌ترین قسمت از مجموعه فیلم‌های هری پاتر . این فیلم دارای شخصیت شرور وحشتناک و لحظات بسیار شدید است، اما همچنین شجاعت، دوستی و عشق قهرمانان را به نمایش می گذارد.

عامل ترس فرزندتان را در نظر بگیرید

بنابراین آیا باید آن فیلم ترسناک کلاسیک را برای شب فیلم خانوادگی تهیه کنید؟ پاسخ برای هر خانواده متفاوت خواهد بود.

دکتر درای می گوید والدین ابتدا باید ارزش های خانواده خود را در نظر بگیرند. آیا فیلم های ترسناک چیزی هستند که اجازه می دهید و از تماشای آن در خانه خود لذت می برید؟ اگر پاسخ مثبت است، آمادگی فرزندتان را ارزیابی کنید. در حالی که هیچ سن مطلقی وجود ندارد که فیلم های ترسناک در آن مناسب باشند، دکتر درای توصیه می کند که آنها را به کودکان بسیار خردسال معرفی نکنید زیرا احتمال ایجاد اضطراب طولانی مدت وجود دارد . در حدود سن ۴ سالگی، بچه ها در حال کشف چگونگی مدیریت ترس هایی هستند که به طور طبیعی در دوران کودکی ایجاد می شوند، و قرار دادن فیلم های ترسناک در کنار آن می تواند طاقت فرسا باشد.

در مرحله بعد، شخصیت و علایق فرزندتان را در نظر بگیرید. دکتر درای می‌گوید: «بعضی از بچه‌ها در گفتن «این واقعی نیست» خیلی خوب هستند و کاملاً واقعی هستند. برخی دیگر حساس‌تر هستند و پس از مشاهده چیزهای ترسناک، بهبودی بیشتری طول می‌کشد. همچنین بدانید که چیزی که برای یک کودک ترسناک است ممکن است دیگری را آزار ندهد. یک فیلم در مورد گربه ها یا زنبورها بسته به اینکه چه کسی تماشا می کند می تواند لذت بخش یا وحشتناک باشد.

با فرزندان خودم، متوجه نگرش های متفاوتی نسبت به رسانه های ترسناک شده ام. وقتی بچه‌هایم خواستند تصویری از Demogorgon – هیولای شوم و بی‌چهره فصل ۱ Stranger Things را ببینند – من تصویری را روی تلفنم آوردم. فرزند ۱۱ ساله من با انزجار عقب نشینی کرد، اما کودک ۹ ساله من ناراحت به نظر می رسید و اظهار داشت که این موجود گل عجیبی به نظر می رسد. واکنش‌های آن‌ها سرنخ‌هایی در مورد اینکه آیا آن‌ها آماده تماشای نمایش هستند یا باید کمی بیشتر صبر کنیم، ارائه کرد.

کودک خود را برای فیلم های ترسناک آماده کنید

ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که بچه‌هایمان به یک فیلم ترسناک چه واکنشی نشان می‌دهند، اما می‌توانیم احتمال اینکه یک فیلم ترسناک باشد را افزایش دهیم.

فیلمی را که فرزندتان می‌خواهد تماشا کند، پیش‌نمایش کنید یا حداقل با آن آشنا باشید، بنابراین می‌دانید که ممکن است زیاد باشد یا خیر. اگر ژانر وحشت برای کودک شما جدید است، هم اسکریونر و هم دکتر درای پیشنهاد می کنند که با فیلمی که خیلی ترسناک نیست شروع کنید و آن را با کودک خود تماشا کنید. این می تواند یک فیلم کارتونی یا انیمیشن مانند The Nightmare Before Christmas یا Monsters , Inc. حتی می توانید فیلم را در ساعات روز تماشا کنید تا عامل ترس را کاهش دهید.

در طول فیلم، زمانی که چیزی شما را می ترساند، تصدیق کنید و با فرزندتان در میان بگذارید که چگونه با آن کنار می آیید. دکتر درای می گوید: «واکنش والدین و نحوه برخورد آنها با آن بسیار مهم است. نیازی به احساساتی شدن بیش از حد نیست، اما احساس نکنید که باید رواقی باشید. بچه‌هایم دیده‌اند که من در صحنه‌های وحشتناک هری پاتر چشم‌هایم را می‌پوشانم یا به دور نگاه می‌کنم ، بنابراین می‌دانند که بزرگسالان نیز در طول فیلم‌ها ترس را تجربه می‌کنند  و این اشکالی ندارد.

چه در حال تماشای فیلم با فرزندتان باشید چه نه، به بچه ها یادآوری کنید که همیشه این گزینه را دارند که اتاق را ترک کنند یا فیلم را خاموش کنند. آماده باشید تا در مورد فیلم با بچه‌هایتان صحبت کنید تا به آنها کمک کنید تا هر عنصری را که آزاردهنده یا شدید هستند تجزیه کنند.

چگونه می توانید تشخیص دهید که یک فیلم برای فرزندتان خیلی ترسناک است؟ به گفته دکتر درای، افزایش کابوس ها یا وحشت های شبانه، مشکل در به خواب رفتن، و ترس از غریبه ها، تاریکی، یا تنها ماندن از علائم قرمز هستند، به خصوص اگر کودک شما قبل از دیدن فیلم این رفتارها را از خود نشان نداده باشد

اغلب، این اضطراب کوتاه مدت است و برطرف می شود، اما نشان می دهد که ممکن است کودک هنوز برای فیلم های ترسناک آماده نباشد. دکتر درای می گوید: “شما باید فرزند خود را بشناسید و بدانید چه زمانی باید بگویید، “خوب، برای شما خیلی زود است. ما می توانیم وقتی کمی بزرگتر شدی این کار را دوباره امتحان کنیم.”

آیا فیلم های ترسناکی وجود دارد که برای کودکان کاملاً ممنوع است؟ اگر فیلمی همچنان شما را در بزرگسالی می ترساند، احتمالاً انتخاب خوبی برای فرزندانتان نیست. با در نظر گرفتن این موضوع، من The Exorcist یا The Ring را به نوجوانانم معرفی نمی کنم . اما اگر آنها بخواهند وقتی خیلی بزرگتر هستند تماشا کنند، ممکن است به آنها بپیوندم  با چشمانی نیمه پوشیده.

بهترین فیلم های ترسناک برای کودکان

آیا می خواهید با بچه های خود فیلم های ترسناک تماشا کنید؟ از فیلم های انیمیشنی گرفته تا فیلم های مورد علاقه دهه ۱۹۸۰، در اینجا چند گزینه وجود دارد که باید در نظر بگیرید، از کمی ترسناک تا بسیار ترسناک.

  • کابوس قبل از کریسمس : در این فیلم انیمیشن، جک اسکلینگتون، پادشاه کدو تنبل، تصمیم می گیرد که از هالووین خسته شده است و می خواهد بابانوئل شود  و هرج و مرج رخ می دهد.
  • دخمه پرپیچ و خم : سارا از برادر ناتنی خود ناراحت است، اما زمانی که او توسط پادشاه گابلین ربوده می شود، تصمیم خود را برای نجات او می گیرد.
  • The Goonies : برای نجات محله از غارت، گروهی از بچه ها به دنبال یک گنج افسانه ای می گردند و در طول مسیر با شخصیت های ترسناک روبرو می شوند.
  • Goosebumps : در این فیلم که بر اساس کتاب‌های ترسناک درجه متوسط ​​اثر RL Stine ساخته شده است، نوجوانان دست نوشته‌های مرموز را از زیر خاک بیرون می‌آورند و به طور تصادفی هیولاها را در دنیای واقعی رها می‌کنند.
  • کورالاین : وقتی خانواده‌اش به خانه‌ای جدید نقل مکان می‌کنند، کورالین مسیری به دنیایی هیجان‌انگیز را کشف می‌کند، اما ساکنان آن آنقدرها که در ابتدا به نظر می‌رسند خیرخواه نیستند.
  • گرملینز : پس از اینکه پدر بیلی یک حیوان خانگی جدید و عجیب و غریب برای او به ارمغان می آورد، بیلی متوجه می شود که موجودات بامزه جنبه شومی دارند.
  • Beetlejuice : یک زن و شوهر متوفی از یک دیو بدجنس کمک می گیرند تا خانه خود را از ساکنانی که می خواهند آن را بازسازی کنند، پس بگیرند.
  • سری هری پاتر : بر اساس کتاب‌هایی در مورد پسری که متوجه می‌شود یک جادوگر است، این مجموعه شامل هشت فیلم است که به تدریج تیره‌تر و شدیدتر می‌شوند.
  • حس ششم : پسری راز ترسناکی دارد: می تواند مرده ها را ببیند. اما یک روانشناس با استعداد می خواهد به او کمک کند.

نتیجه گیری

تماشای فیلم‌های ترسناک می‌تواند به ایجاد انعطاف‌پذیری کمک کند، اما همه بچه‌ها همزمان برای آن‌ها آماده نیستند. در نظر بگیرید که فرزند شما چقدر راحت ترسیده می شود – هر بچه ای علیرغم سنشان متفاوت است – تا تصمیم بگیرید که چه سطحی از وحشت را می تواند تحمل کند (در صورت وجود).

و به تغییرات رفتاری پس از تماشای فیلم های ترسناک مانند کابوس یا ترس از تاریکی توجه کنید، که می تواند نشان دهد که احتمالا برای کودک شما خیلی ترسناک بوده است، بنابراین برای دفعه بعد می دانید.

منابع

ScienceDaily (December 10, 2007). This is your brain on violent media.

Screen Rant (January 26, 2020). Why the Texas Chainsaw Massacre wasn’t bloody or gory.

بازدید:۸۷۶۵۲۳

رتبه مقاله درگوگل:4.5-Stars

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*