امروز : چهارشنبه ۱۳۹۵/۰۹/۱۷ می باشد.

جستجوی مطالب یا کلمه

ارتباط استفاده‌ی نوجوانان از رسانه های اجتماعی و اضطراب و کمبود خواب

ارتباط استفاده‌ی نوجوانان از رسانه های اجتماعی و اضطراب و کمبود خواب


بر طبق یک مطالعه ی جدید استفاده ی مداوم از رسانه های اجتماعی به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته می تواند باعث پایین امدن کیفیت خواب شود که این مساله باعث افزایش میزان خطر ابتلا به افسردگی در نوجوانان می شود.

در یک مطالعه محققین ۴۶۷ نوجوان بین سنین ۱۱ تا ۱۷ سال را در مورد میزان استفاده از رسانه های اجتماعی در طول روز مورد بررسی قرار دادند. در یک آزمون دیگر آنان کیفیت خواب نوجوانان، اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی  نوجوانان را بررسی کردند. آنها همچنین بررسی کردند که چگونه و تا چه حدی در تمام مدت بر اثر استفاده از رسانه های اجتماعی تحت فشار هستند.

محققین متوجه شدند که استفاده از رسانه های اجتماعی در میان شرکت کنندگان به طور قابل توجهی با کاهش کیفیت خواب، اعتماد به نفس پایین، افزایش اضطراب، و سطح افسردگی در ارتباط است.

بر طبق گفته ی نویسنده هدر کللند وودز، از دانشگاه گلاسکو اسکاتلند: «به هر حال، زمانی که بحث کیفیت خواب مطرح می شود، «بیدار ماندن در شب تاثیر بخصوصی و مستقیمی را دارا می باشد».

بر طبق گفته ی کللند وود «سنین نوجوانی زمانی است برای افزایش آسیب پذیری در مقابل افسردگی و اضطراب و کم خوابی می تواند باعث تسریع این مشکلات شود. تحقیقات به طور فزاینده ای نشان می دهد که ارتباط مستقیمی بین استفاده از رسانه های اجتماعی  و احساس کلی بهزیستی در نوجوانان وجود دارد. او هشت تیپ شخصیتی برای افسردگی نوجوانان برای اطلاع والدین  را بیان کرد.

برای نمونه، بر اساس تحقیقی در انجمن روانشناسی آمریکا در سال ۲۰۱۱ بین استفاده از رسانه های اجتماعی و اسکیزوفرنی و افسردگی ارتباط وجود دارد. در مطالعه ای دیگر، که در این سال در روانشناسی فضای مجازی منتشر شد، نشان داده شد رفتار و استفاده از شبکه ها و رسانه های اجتماعی با خطر افزایش سلامت روان ضعیف گره خورده است.

ارتباط استفاده‌ی نوجوانان از رسانه های اجتماعی و اضطراب و کمبود خواب

از انجایی که دوره نوجوانی برای رشد و ایجاد مشکلات بلند مدت بسیار آسیب پذیر می باشد، بسیار ضروری است که ما بدانیم که چه ارتباطی بین استفاده نوجوانان از رسانه های اجتماعی و عواملی مانند کیفیت خواب و خطر ابتلا به افسردگی وجوود دارد.

کللند وود پیشنهاد می کند که خانواده ها از چیزی استفاده کنندکه آن را «غروب دیجیتالی» می نامد برای کاهش تاثیرات استفاده از رسانه های اجتماعی بر روی خواب و داشتن احساس بهزیستی. دستگاه ها و نور های آبی را خاموش کنید، چک کردن ایمیل و رسانه های اجتماعی را متوقف کنید، و به خودتان اجازه دهید که روزتان به این صورت به پایان برسد، او می گوید خواب بسیار مهم است بنابراین موبایلتان را کنار بگذارید.

همچنین کللند وود تاکید دارد که استفاده از رسانه های اجتماعی به خودی خود فعالیت منفی ای نیست. «همه ی ما این کار را انجام می دهیم» او در گفتگو با Live Science گفت « به هر حال همه ما نیاز داریم که فکر کنیم که چگونه و چه زمانی آن لاین هستیم.»

مطالب مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

(الزامی)

با عضویت در

کانال تلگرام کانون مشاوران

Telegram-for-Android

علاوه بر دریافت مطالب جالب و مفید روانشناسی

از ۱۰% تخفیف مشاوره

در مراکز برتر مشاوره ایران برخوردار شوید.

کدتخفیف: ۳۸۶Ggf6Fn79

کانال تلگرام