امروز : سه شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۳ می باشد.

کم خونی علت سرد مزاجی در زنان

کم خونی علت سرد مزاجی در زنان

مزاج سرد  یکی از مشکلات شایع عصر حاضر است که بیشتر در جامعه زنان شایع است. از نگاه طب سنتی زنان مستعد کم خونی هستند به دلیل اینکه غالبا دارای  کم‌خونی هستند.

کم خونی گاهی عارضی و گاهی ژنتیکی است. کم خونی عارضی سه حالت دارد. گاهی ناشی از فقر آهن و گاهی به دلیل فقر ویتامین ب ۱۲ که این کم خونی بدخیم است.

این ویتامین در گوشت قرمز گوسفندی است که باید به صورت کبابی خورده شود چرا که خون‌ساز است. گاهی کم‌خونی به دلیل فقر اسید فولیک است که می‌تواند کاهو، لبو و قارچ پاغرغره بخورد که به آن قارچ کوهی هم گفته می شود که سرشار از اسید فولیک است.

علائم و عوارض کم خونی عبارتند از: رنگ پریدگی پوست، زبان و مخاط داخل لب و پلک چشم‌ها، ضعف و خستگی زودرس، سرگیجه، به خصوص به هنگام بلند شدن از زمین، بی حوصلگی، افسردگی و سایر اختلالات خلقی، سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها، حالت تهوع، کاهش (و گاهی افزایش ) خونریزی قاعدگی، کاهش حافظه، توان یادگیری و نهایتا افت تحصیلی، تیرگی دور چشم، بعضی یبوست های مقاوم به درمان، برخی جوش های مقاوم به درمان، ریزش مو که در کم خونی های شدید دیده می شود.

ذکر این علائم به این معنا نیست که هر کس کم خونی دارد تمام علایم فوق را نشان می دهد و همچنین به این معنا هم نیست که اگر فردی بعضی علایم فوق را داشت حتما کم خون است.

 برای درمان کم خونی از نوع کمبود آهن که شایع ترین نوع آن می باشد باید روزی ۱۴ عدد بادام درختی، شبی۷ عدد انجیر، ۷ عدد زیتون صبح ها، ۳ عدد خرما، روزی ۱ الی ۳ لیوان شربت عسل یا شربت شیره انگور، هفته ای ۲ الی ۳ وعده شام فسنجان بادام درختی (نصف بادام و نصف گردو )، روزی یکبار از ترکیب (یک عدد سیب رنده شده، سه قاشق غذاخوری عرق بیدمشک، یک قاشق غذاخوری عسل)، هفته ای یک الی دو وعده سوپ گندم به همراه روغن زیتون، روزی یک پیاله ارده با شیره انگور مصرف کنند، همچنین مصرف میوه‌هایی مثل انگور، گلابی، سیب، خربزه، به و انار شیرین توصیه می‌شود. کاهش جدی سردی‌ها مخصوصا چای، عدس، گوشت گاو، لبنیات، گوجه و خیار، هندوانه، بادمجان، سوسیس و کالباس، نوشابه و … نیز توصیه می‌شود.

خانمهایی که قصد بارداری دارند اگر دستورات گفته شده را تا پایان بارداری انجام دهند، نیازی به استفاده از قرص آهن، اسیدفولیک و یا هر داروی دیگری در زمینه کم خونی ندارند. البته کسانی که کم خونی دارند ابتدا قبل از اقدام به بارداری با دستورات بالا کم خونی را کاملا درمان کنند و بعد در ایام بارداری با رعایت موارد بالا از هرگونه مشکل در این زمینه ایمن خواهند بود.

مطلب مهم دیگر اینکه کسانی که کم خونی ندارند و یا کم خونی خود را با روش بالا درمان کردند درایام بارداری لازم نیست که همه موارد را رعایت کنند.

منبع: ساینس دیلی

بازدید: ۴۵۲۶۸۹

رتبه مقاله درگوگل: 4.5-Stars

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*