امروز : سه شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۳ می باشد.

مفهوم اشتباه مُد و نکته‌ای منفی برای خانواده

مفهوم اشتباه مُد و نکته‌ای منفی برای خانواده

مسلمانان هم به سبک و شیوه‌ی خودشان برند‌های مختلف و متعددی را راه انداخته‌اند،اما چیزی که این بین ویژگی مهم یک حرکت در دنیای مُد محسوب می‌شود، ماندگار بودن و تاثیرگذار بودن آن است.

آن‌قدر که بتواند سهم خودش را از سالن‌های مُد بگیرد. این میان سازمانی به نام زنان مبارز فشن راه افتاده است که هدفش حمایت و گسترش مد به شیوه‌ای است که مسلمانان هر کجای دنیا با آن راحت‌تر و خوش‌پوش‌تر باشند. بنیان‌گذاران این سازمان از سال ۲۰۰۷ ابتدا در قالب کمپین شروع به فعالیت کرده‌اند. «نیدا چدوری» و «اسما حسنین» روزهای ابتدایی کار فقط از زن‌های مسلمان خیاط و استایلیست دعوت می‌کردند تا در جنوب کالیفرنیا دور هم جمع شوند و از کارهای یکدیگر ایده بگیرند. از سال ۲۰۱۰ که این کمپین به صورت سازمان در آمده است، گروه‌های مختلف و هدف‌های ویژه‌ای را تحت پوشش خودش قرار داده است، از کمک‌های مالی تا نشان دادن رسم و رسوم‌های مسلمانان در قالب سبکی از زندگی، این سازمان از هیچ کاری برای پیش بردن این جنبش دریغ نمی‌کند. هرساله چندین سمینار مختلف در ارتباط با فشن و مدلینگ با شیوه و نظر اساتید مسلمان برگزار می‌کند تا برند‌های حجاب را به وسع خودش به روز نگه دارد.

سوال اینجاست که آیا در خانواده اصیل و ایرانی که دختربچه‌ای در آن به دنیا آمده، رشد و تکامل یافته و از هر نظر با آداب و اخلاق و سنن اسلامی بزرگ شده، می‌تواند خود را در اینگونه جریانات قرار دهد؟ آیا می‌تواند خود را در مسیر به ظاهر مُد و مُدگرایی قرار دهد و خود را درگیر ماجراهای اینچنینی قرار دهد؟

در کشور عزیزمان ایران یک پیاده‌روی را به مقصد بی‌نهایت شروع می‌کنید، نمی‌دانید کدام خیابان خسته می‌شوید، کجا دلتان می‌خواهد برگردید یا چه چیزی در انتظارتان است. شاید اگر بگردید، شباهت‌های بیشتری بین پیاده‌روی و دوندگی با زندگی واقعی پیدا کنید و شاید هم احتیاجی به گشتن نباشد. سینما و ادبیات قبلا این کارها را به جای ما انجام داده‌اند. شاید بتوانیم سینما و بعضی تفریحات اینچنینی را برای خودمان جزو برنامه‌هایمان قرار دهیم، ولی به بهانه بعضی مُدها و مُدگرایی‌ها نمی‌توان بستر خانواده را متزلزل کرد.

اگر دقت کرده باشید، وقتی بارها و بارها به همراه خانواده به خرید می‌روید، عینا با چشم خود می‌بینید که چه لباس‌ها یا تیپ‌های به ظاهر جدیدی در سطح مغازه‌ها وجود دارد. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این لباس‌ها از کجا می‌آیند و یا توسط چه کسانی سفارش داده شده‌اند و یا اینکه دوخته شده‌اند؟ جالب است بدانید بسیاری از این لباس‌ها از افکار افرادی به وجود آمده که نه به ساختار و پایه‌های خانواده فکر می‌کنند و نه برایشان مهم است فردی که می‌خواهد از این پوشش استفاده کند، دارای چه ایده و خلق و خویی است.

آنچه مسلم است، شروع هر کاری در صورتی می‌تواند منجر به تشکیل یک خانواده واحد و منسجم گردد که آغازکنندگان آن کار، افراد شایسته، کاردان و توانمندی باشند. این افراد از طریق استعداد، شدت علاقه و اشتیاق خود برای حضور در یک فعالیت، تعیین می‌شوند. سرپرست یک خانواده باید در انتخاب افراد خود کاملا هوشمندانه عمل کند و به خاطر داشته باشد که وظیفه سرپرست سکانداری است، نه پاروزدن.

شما به عنوان سرپرست یک گروه، قابلیت کسب اصول و مقررات محرمانه تشکیل خانواده و سرپرستی و انجام پیروزمندانه ماموریت‌ها را خواهد داد.

جوهره وجودی کار تیمی در خانواده، فروتنی و تواضع و فراموش کردن غرور و خودخواهی شخصی است و هدف سرپرست تیم هدف همه می‌شود. لحظه‌ای که دست‌های ما یکدیگر را لمس می‌کنند، از یکدیگر انرژی می‌گیرند و هیچ‌کس به تنهایی موفق نخواهد بود. هر تلاشی نیازمند کار تیمی است، حتی اگر دو نفر باشند. برای همه یک انگیزه قوی لازم است تا منافع جمعی را به منافع شخصی ترجیح دهند. همیشه به یاد داشته باشیم که در یک رقابت گروهی، زمانی که شما فی‌الواقع مترصد توفق و رجحان بر حریف هستید، حریف نیز دقیقا و متقابلا درصدد برتری‌جویی بر شماست. در این صورت فقط تاکتیک‌های کار گروهی تضمین‌کننده موفقیت است. یاد بگیرید که زندگی‌تان پویایی، تداوم و اثربخشی داشته باشد. تجربه نشان داده که تمام تلاش‌های موفق در سایه کار گروهی هماهنگ و سازمان‌یافته شکل گرفته است. باید بدانیم و مطمئن باشیم که «هیچ‌کس از ما باهوش‌تر از همه ما نیست».

در تعریفی از مدیریت اینگونه می‌خوانیم: «مدیریت کار با دیگران و توسط دیگران است». در این تعریف از مدیریت، در حقیقت بر لزوم کار گروهی و تیمی تاکید شده و بیانگر یک تحول بزرگ در روش‌های سنتی مدیریت به روش‌های امروزی است. آنچه حائز اهمیت است اینکه در کار گروهی، هم‌افزایی صورت گرفته و نتایج به دست آمده خارق‌العاده و بیش از حد انتظار خواهند بود.

با توجه به آنکه بسترسازی فرهنگی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در ایجاد زیرساخت‌های کار گروهی است و نیز با عنایت به نقش موثر و منحصربه‌فرد رسانه ملی به عنوان یک دانشگاه عمومی در ارتقای سطح فرهنگ کار گروهی و مشارکت جمعی برای نیل به اهداف توسعه اقتصادی، واحد فرهنگ مردم مرکز تحقیقات صدا و سیما، پژوهش «فرهنگ کار گروهی در سنت‌های گفتاری و رفتاری» را برای بهره‌مندی اصحاب رسانه ارائه کرده است.

ماهیت هر سازمان برگرفته از اهداف و ماموریت‌های آن سازمان است و در نگاهی دقیق‌تر، اهداف نیز خود وامدار ارزش‌ها و عقاید محوری یک سازمان می‌باشند. از آنجا که سازمان صدا و سیما با نگاه فرهنگی، قالب‌ریزی شده و چشم‌انداز و ماموریتی فرهنگی را دنبال می‌کند و از طرفی، نیل به اهداف بزرگ جز در بستر کار تیمی و تشکیلاتی میسر نیست؛ از این رو لزوم توجه به تشکیل کاری همراستا با اهداف والای این سازمان بیش از پیش آشکار می‌گردد. در این میان، آنچه مهم است دسترسی به الگویی مناسب برای ایجاد قالب‌های کاری همراستا با فرهنگ بومی و متناظر به تعالیم و باور‌های اسلامی است.

اهمیت کار گروهی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در اولین نگاه ممکن است تشکیل یگ گروه کاری ساده به نظر آید اما در واقع، این‌چنین نیست. آیا لزوما هر چند نفر که دور هم جمع می‌شوند، نماینده یک خانواده هستند؟ عوامل موفقیت یک خانواده چیست؟ یکی از چالش‌های یادگیری در ارتباط با کار تیمی این است که حتی افرادی که در زمین کار خود تیمی را به اوج موفقیت رسانده‌اند، گاهی نمی‌توانند تمییز بدهند که وجه تمایز یک تیم بزرگ با مجموعه‌ای از افراد که ظاهرا نمی‌توانند با هم کنار بیایند چیست. داشتن اخلاق تیمی یکی از ویژگی‌های اصلی‌ای است که مولف کتاب آن را برای تشکیل یک تیم کاری موفق کاملا ضروری می‌داند. به نظر می‌رسد، در شرایطی که در سازمان‌های ما روحیه کار گروهی از قوت نه‌چندان مطلوبی برخوردار است، استفاده از تکنیک‌های فرهنگ‌سازی کار گروهی می‌تواند سازمان‌ها را در رسیدن به نقطه‌ای مطلوب یاری دهد. مؤلف در این کتاب، روش‌هایی را به منظور نیل به موفقیت در کار گروهی معرفی کرده و معتقد است که هدف از نقش مهم‌تر است و همانقدر که چالش در سازمان بزرگ‌تر می‌گردد، نیاز به کار گروهی خانواده افزایش پیدا می‌کند.

از آنجا که در بسیاری موارد، سرپرستان و مدیران، از ضعف‌ها ونقص‌های خویش آگاهی ندارند و کارکنان به این گونه نقیصه‌ها کاملا آشنایی داشته و قادر به ارائه ارزیابی‌ها و راهکارهایی برای رفع آنها هستند، نقشی حیاتی در رفع نقایص و ضعف‌های مدیران دارند. متاسفانه کارمندان به‌جز بیان مشکلات کارگری، معمولا هیچ تمایلی به ابراز ضعف‌ها و نقص‌های مدیریتی و سرپرستی ندارند. در بسیاری موارد، آنان از این امر هراس دارند که در صورت ابراز نظر، با سوءتعبیر مدیران و سرپرستان خود روبه‌رو شوند. برای تشریح روش‌های بهبود روابط سرپرستان و کارکنان، بر مواردی تاکید خواهیم کرد که در آنها، کارکنان مایل به بیان ضعف‌ها و نقص‌های سرپرستان و مدیران خود بوده‌اند. بسیاری از این گونه ضعف‌ها اهمیت چندانی ندارند اما برخی دیگر بسیار مهم بوده و باید تمامی جوانب امر را در موردشان مدنظر قرار داد. به طور کلی انتقاد سازنده از طرف کارکنان نسبت به مدیران می‌تواند هر سازمان را در رسیدن به اهداف خود کمک نماید. مطالعه این کتاب می‌تواند به ایجاد یک سازوکار منطقی در راستای افزایش ارتباط افراد با سرپرستان سازمان و همچنین ایجاد بستری مناسب راستای تشکیل تیم‌های کاری اثربخش کمک نماید. ضرورت این امر زمانی بیشتر مشخص می‌گردد که سخن از بهبود مستمر در روند تولیدات رسانه ملی به میان می‌آید.

منبع: com.مشاوره-خانواده

بازدید:۸۱۲۵۶۱

رتبه مقاله در گوگل:5-Stars

مطالب مرتبط

  • مطلب مرتبطی پیدا نشد.

ارسال نظرات

پاسخی بگذارید

*